JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Press på pensjonsordningene i «den nye jernbanen»

Jernbaneforbundets leder mener Høyre bløffer om ansattes pensjoner.
MISTER RETTIGHETER: Hva skjer med pensjonsordningene til ansatte i virksomheter som skal skilles ut fra det nye infrastrukturforetaket? De vil miste sine pensjonsrettigheter, sier leder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg.

MISTER RETTIGHETER: Hva skjer med pensjonsordningene til ansatte i virksomheter som skal skilles ut fra det nye infrastrukturforetaket? De vil miste sine pensjonsrettigheter, sier leder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg.

Illustrasjonsfoto: Erlend Angelo

yngvil@lomedia.no

oystein.brathen@lomedia.no

Høyres Linda Hofstad Helleland lovet mandag at ansatte ikke skal få dårligere lønn eller pensjoner når regjeringen slipper til private på norske togskinner. Jernbaneforbundet mener hun snakker usant.

– Jeg registrerer at de fire borgerlige partiene bløffer når de sier at jernbanereformen ikke får betydning for ansattes pensjonsvilkår. I stortingsmeldingen står det at de ganske raskt vil begynne å skille ut enkelte deler fra det nye infrastrukturforetaket, sier Kjell Atle Brunborg, leder i Norsk Jernbaneforbund.

Viser til regjeringens egen melding

Brunborg viser til stortingsmeldingen der det står:

«Arbeidet med å dokumentere infrastrukturens tilstand vil pågå ytterligere en periode. Mens dette arbeidet pågår kan det skilles ut et mindre antall produksjonsselskaper fra infrastrukturforetaket (...)»

– Det betyr at dagens ansatte i bane, signal og elektro risikerer å bli skilt ut fra Jernbaneverket, og dermed miste sine pensjonsrettigheter, påpeker Brunborg.

Det er noe annet enn det de borgerlige sa i går.

«Målet er ikke å spare penger ved å la selskaper konkurrere på lavest mulig lønn og pensjoner», sa Linda Hofstad Helleland, leder i Stortingets transportkomité, på pressekonferansen om reformen i går.

Høyre håper på dialog

Fri Fagbevegelse stilte henne disse spørsmålene med utgangspunkt i uttalelsen:

– Hvordan kan du hevde det når pensjonsrettigheter ikke følger med når offentlig virksomhet settes på anbud?

– Vil departementet/regjeringen pålegge nye selskaper å videreføre pensjon gjennom anbudsdokumentene? Vil det altså komme klart fra at NSBs pensjonsordning skal videreføres?

– Vi ønsker at selskapene skal konkurrere om å gi best mulig tilbud til passasjerene. Vi vil trenge alle som jobber i jernbanen i dag – og flere til – for å få det jernbanetilbudet denne regjeringen ønsker seg, sa Hofstad Helleland.

– Vi innfører ikke konkurranse for å ta fra folk pensjonene deres. Det er mange spørsmål som gjenstår å løse i jernbanereformen, og jeg håper de ansatte og deres organisasjoner vil ha en konstruktiv dialog med oss om disse.

Hun viser til stortingsmeldingens del om pensjonsordninger for detaljer.

SV vil endre loven

Sosialistisk Venstreparti vil endre lovverket for å sikre offentlig ansattes pensjonsretter når private selskaper overtar offentlige virksomheter.

– Høyresidens privatiseringsiver bidrar til pensjonsran fra de som har jobbet trofast i offentlig sektor, sier Kirsti Bergstø (SV) som sitter i Stortingets arbeids- og sosialkomité.

SV foreslår nå at Stortinget ber regjeringen foreslå en lovendring i de relevante lover som vil ivareta ansattes pensjonsrettigheter ved konkurranseutsetting av virksomhet i offentlig sektor.

Les mer om hva som venter når jernbanereformen settes ut i livet.

Les om landene som lykkes med jernbanen.

Pensjonsordningene under press

I de eksisterende statseide selskapene (NSB, Baneservice, Nettbuss, Cargo Net, Mantena) legger regjeringen ikke opp til endringer i pensjonsordningene.

Hvis NSB taper konkurransen om togruter og de NSB-ansatte får tilbud om å bli med over i selskapet som får anbudet, er det ingen garanti for at de ansatte får med seg pensjonsordningen sin til det nye selskapet.

Arbeidsmiljølovens kapittel 16 om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse sier blant annet sier at «ny arbeidsgiver kan velge å gjøre allerede eksisterende pensjonsordninger gjeldende for de overførte arbeidstakerne.» Erfaringene med dette tilsier at pensjonsrettighetene ikke følger med ved virksomhetsoverdragelse.

Regjeringen tar sikte på å skille ut selskaper innen drift og vedlikehold fra infrastrukturforetaket som skal erstatte Jernbaneverket. Disse selskapene skal på sikt konkurrere med private selskaper. Pensjonsordningene her må derfor fastsettes av selskapene selv. Her er det risiko for mye dårligere pensjonsordninger enn i Statens pensjonskasse.

Regjeringen legger opp til at det nye infrastrukturforetaket søker om medlemskap i Statens pensjonskasse. For de som i dag er statsansatt og blir overført til infrastrukturforetaket, fortsetter pensjonsopptjeningen i SPK uavbrutt. Nye ansatte vil derimot ikke få pensjon i SPK.

Kilde: Stortingsmelding om jernbanen - På rett spor, Arbeidsmiljøloven.

Vi innfører ikke konkurranse for å ta fra folk pensjonene deres.

Linda Hofstad Helleland (Høyre), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Høyresidens privatiseringsiver bidrar til pensjonsran fra de som har jobbet trofast i offentlig sektor.

Kirsti Bergstø (SV) i Stortingets arbeids- og sosialkomité.

Duket for dårligere ordninger

– Egne ordninger for nyansatte betyr svekkede pensjonsrettigheter.

LO Stats pensjonsekspert Dag Westhrin viser til pågående forhandlinger i fristilte selskaper og i privat sektor.

– Arbeidsgiverne presser hardt for å få innskuddspensjon. Det er en svært mye dårligere ordning enn de statlige pensjonsordningene. De gir lavere årlig ytelse og de utbetales i 10, alternativt 15, år. Etter dette har pensjonistene med innskuddspensjon kun folketrygden, sier Westhrin.

Annonse
Annonse

Pensjonsordningene under press

I de eksisterende statseide selskapene (NSB, Baneservice, Nettbuss, Cargo Net, Mantena) legger regjeringen ikke opp til endringer i pensjonsordningene.

Hvis NSB taper konkurransen om togruter og de NSB-ansatte får tilbud om å bli med over i selskapet som får anbudet, er det ingen garanti for at de ansatte får med seg pensjonsordningen sin til det nye selskapet.

Arbeidsmiljølovens kapittel 16 om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse sier blant annet sier at «ny arbeidsgiver kan velge å gjøre allerede eksisterende pensjonsordninger gjeldende for de overførte arbeidstakerne.» Erfaringene med dette tilsier at pensjonsrettighetene ikke følger med ved virksomhetsoverdragelse.

Regjeringen tar sikte på å skille ut selskaper innen drift og vedlikehold fra infrastrukturforetaket som skal erstatte Jernbaneverket. Disse selskapene skal på sikt konkurrere med private selskaper. Pensjonsordningene her må derfor fastsettes av selskapene selv. Her er det risiko for mye dårligere pensjonsordninger enn i Statens pensjonskasse.

Regjeringen legger opp til at det nye infrastrukturforetaket søker om medlemskap i Statens pensjonskasse. For de som i dag er statsansatt og blir overført til infrastrukturforetaket, fortsetter pensjonsopptjeningen i SPK uavbrutt. Nye ansatte vil derimot ikke få pensjon i SPK.

Kilde: Stortingsmelding om jernbanen - På rett spor, Arbeidsmiljøloven.