MISTER RETTIGHETER: Hva skjer med pensjonsordningene til ansatte i virksomheter som skal skilles ut fra det nye infrastrukturforetaket? De vil miste sine pensjonsrettigheter, sier leder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg.
Illustrasjonsfoto: Erlend Angelo
Press på pensjon i «den nye jernbanen»
Jernbaneforbundets leder mener Høyre bløffer om ansattes pensjoner.
yngvil@lomedia.no
oystein.brathen@lomedia.no
Høyres Linda Hofstad Helleland lovet mandag at ansatte ikke skal få dårligere lønn eller pensjoner når regjeringen slipper til private på norske togskinner. Jernbaneforbundet mener hun snakker usant.
– Jeg registrerer at de fire borgerlige partiene bløffer når de sier at jernbanereformen ikke får betydning for ansattes pensjonsvilkår. I stortingsmeldingen står det at de ganske raskt vil begynne å skille ut enkelte deler fra det nye infrastrukturforetaket, sier Kjell Atle Brunborg, leder i Norsk Jernbaneforbund.
Viser til regjeringens egen melding
Brunborg viser til stortingsmeldingen der det står:
«Arbeidet med å dokumentere infrastrukturens tilstand vil pågå ytterligere en periode. Mens dette arbeidet pågår kan det skilles ut et mindre antall produksjonsselskaper fra infrastrukturforetaket (...)»
– Det betyr at dagens ansatte i bane, signal og elektro risikerer å bli skilt ut fra Jernbaneverket, og dermed miste sine pensjonsrettigheter, påpeker Brunborg.
Det er noe annet enn det de borgerlige sa i går.
«Målet er ikke å spare penger ved å la selskaper konkurrere på lavest mulig lønn og pensjoner», sa Linda Hofstad Helleland, leder i Stortingets transportkomité, på pressekonferansen om reformen i går.
Høyre håper på dialog
Fri Fagbevegelse stilte henne disse spørsmålene med utgangspunkt i uttalelsen:
– Hvordan kan du hevde det når pensjonsrettigheter ikke følger med når offentlig virksomhet settes på anbud?
– Vil departementet/regjeringen pålegge nye selskaper å videreføre pensjon gjennom anbudsdokumentene? Vil det altså komme klart fra at NSBs pensjonsordning skal videreføres?
– Vi ønsker at selskapene skal konkurrere om å gi best mulig tilbud til passasjerene. Vi vil trenge alle som jobber i jernbanen i dag – og flere til – for å få det jernbanetilbudet denne regjeringen ønsker seg, sa Hofstad Helleland.
– Vi innfører ikke konkurranse for å ta fra folk pensjonene deres. Det er mange spørsmål som gjenstår å løse i jernbanereformen, og jeg håper de ansatte og deres organisasjoner vil ha en konstruktiv dialog med oss om disse.
Hun viser til stortingsmeldingens del om pensjonsordninger for detaljer.
SV vil endre loven
Sosialistisk Venstreparti vil endre lovverket for å sikre offentlig ansattes pensjonsretter når private selskaper overtar offentlige virksomheter.
– Høyresidens privatiseringsiver bidrar til pensjonsran fra de som har jobbet trofast i offentlig sektor, sier Kirsti Bergstø (SV) som sitter i Stortingets arbeids- og sosialkomité.
SV foreslår nå at Stortinget ber regjeringen foreslå en lovendring i de relevante lover som vil ivareta ansattes pensjonsrettigheter ved konkurranseutsetting av virksomhet i offentlig sektor.
Pensjonsordningene under press
I de eksisterende statseide selskapene (NSB, Baneservice, Nettbuss, Cargo Net, Mantena) legger regjeringen ikke opp til endringer i pensjonsordningene.
Hvis NSB taper konkurransen om togruter og de NSB-ansatte får tilbud om å bli med over i selskapet som får anbudet, er det ingen garanti for at de ansatte får med seg pensjonsordningen sin til det nye selskapet.
Arbeidsmiljølovens kapittel 16 om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse sier blant annet sier at «ny arbeidsgiver kan velge å gjøre allerede eksisterende pensjonsordninger gjeldende for de overførte arbeidstakerne.» Erfaringene med dette tilsier at pensjonsrettighetene ikke følger med ved virksomhetsoverdragelse.
Regjeringen tar sikte på å skille ut selskaper innen drift og vedlikehold fra infrastrukturforetaket som skal erstatte Jernbaneverket. Disse selskapene skal på sikt konkurrere med private selskaper. Pensjonsordningene her må derfor fastsettes av selskapene selv. Her er det risiko for mye dårligere pensjonsordninger enn i Statens pensjonskasse.
Regjeringen legger opp til at det nye infrastrukturforetaket søker om medlemskap i Statens pensjonskasse. For de som i dag er statsansatt og blir overført til infrastrukturforetaket, fortsetter pensjonsopptjeningen i SPK uavbrutt. Nye ansatte vil derimot ikke få pensjon i SPK.
Kilde: Stortingsmelding om jernbanen - På rett spor, Arbeidsmiljøloven.
Vi innfører ikke konkurranse for å ta fra folk pensjonene deres.
Linda Hofstad Helleland (Høyre), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
Høyresidens privatiseringsiver bidrar til pensjonsran fra de som har jobbet trofast i offentlig sektor.
Kirsti Bergstø (SV) i Stortingets arbeids- og sosialkomité.
Duket for dårligere ordninger
– Egne ordninger for nyansatte betyr svekkede pensjonsrettigheter.
LO Stats pensjonsekspert Dag Westhrin viser til pågående forhandlinger i fristilte selskaper og i privat sektor.
– Arbeidsgiverne presser hardt for å få innskuddspensjon. Det er en svært mye dårligere ordning enn de statlige pensjonsordningene. De gir lavere årlig ytelse og de utbetales i 10, alternativt 15, år. Etter dette har pensjonistene med innskuddspensjon kun folketrygden, sier Westhrin.
Pensjonsordningene under press
I de eksisterende statseide selskapene (NSB, Baneservice, Nettbuss, Cargo Net, Mantena) legger regjeringen ikke opp til endringer i pensjonsordningene.
Hvis NSB taper konkurransen om togruter og de NSB-ansatte får tilbud om å bli med over i selskapet som får anbudet, er det ingen garanti for at de ansatte får med seg pensjonsordningen sin til det nye selskapet.
Arbeidsmiljølovens kapittel 16 om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse sier blant annet sier at «ny arbeidsgiver kan velge å gjøre allerede eksisterende pensjonsordninger gjeldende for de overførte arbeidstakerne.» Erfaringene med dette tilsier at pensjonsrettighetene ikke følger med ved virksomhetsoverdragelse.
Regjeringen tar sikte på å skille ut selskaper innen drift og vedlikehold fra infrastrukturforetaket som skal erstatte Jernbaneverket. Disse selskapene skal på sikt konkurrere med private selskaper. Pensjonsordningene her må derfor fastsettes av selskapene selv. Her er det risiko for mye dårligere pensjonsordninger enn i Statens pensjonskasse.
Regjeringen legger opp til at det nye infrastrukturforetaket søker om medlemskap i Statens pensjonskasse. For de som i dag er statsansatt og blir overført til infrastrukturforetaket, fortsetter pensjonsopptjeningen i SPK uavbrutt. Nye ansatte vil derimot ikke få pensjon i SPK.
Kilde: Stortingsmelding om jernbanen - På rett spor, Arbeidsmiljøloven.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin