Sissel M. Rasmussen
Full refusjon for alle norske sjøfolk
Arbeidsforholdene i luftfarten er stadig på den politiske dagsorden. Få tenker over at den samme utviklinga som vi nå ser innen luftfarten, har vi hatt i skipsfarten de siste tjue årene.
Norge var en gang en av de største maritime nasjonene i verden. Siden 1999 er imidlertid antallet norske sjøfolk redusert betraktelig. Fra 1999 til 2009 forsvant 20 prosent av alle norske sjøarbeidsplasser. Utviklingen er dramatisk.
Hurtigruten anløper hver dag 34 havner langs norskekysten. Om bord frakter vi lokalpassasjerer, gods og turister, slik vi har gjort siden 1893. Hurtigruten er en livsnerve langs kysten – både for norske sjøfolk, og ikke minst for mange små lokalsamfunn langs kysten. Med sine 1600 sjøansatte med norske lønns- og arbeidsvilkår, og med sine 170 lærlinger om bord, er Hurtigruten en av Norges største lærebedrifter og en av de aller største aktørene som fortsatt har norske ansatte om bord. Det til tross for at vi hver dag møter en stadig hardere konkurranse fra en internasjonal cruiseflåte som opererer under helt andre rammebetingelser, og med et helt annet kostnadsnivå, enn det Hurtigruten gjør. Å legge til rette for en konkurransedyktig norsk skipsfart med norske lønns- og arbeidsvilkår er en politisk oppgave.
Regjeringa har varslet at de skal legge fram sin maritime strategi denne våren. Jeg har forventninger om at refusjonsordningen for sjøfolk blir sentral i denne. I regjeringserklæringen har de lovet å lovfeste ordningen. Men det hjelper ikke med lovfesting alene, hvis ikke kompenserende tiltak sikrer at vi er konkurransedyktige i internasjonal konkurranse med utenlandske aktører. Norske lønns- og arbeidsvilkår er en styrke, og en forutsetning for å kunne opprettholde vår posisjon som sjøfartsnasjon. Samtidig gir det norske kostnadsnivået utfordringer for arbeidsgiversiden, både på land og sjø. Norsk sjømannsforbund mener taket på refusjonsordningen må fjernes. Taket på refusjonsbeløpet har stått stille i lang tid. Samtidig må også ordningen utvides til å omfatte hele besetningen på våre skip, ikke bare den definerte sikkerhetsbemanningen. Om bord på Hurtigruten er ikke en matros «bare» en matros, eller en kokk «bare» en kokk. Alle har sin del av ansvaret for sikkerheten til skip, kollegaer og gjester, og sin andel av ansvaret for å levere nødvendige varer og gods til lokalbefolkningen langs kysten.
Jeg forventer konkrete løsninger fra regjeringen, som bidrar til å bevare og styrke norske sjøarbeidsplasser langs kysten vår. Eneste måten å få til dette, er at vi får rammebetingelser som sikrer våre arbeidsplasser.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard