Jernbanereformen
Mandag 11. mai ble vi orientert om hva regjeringen vil gjøre med jernbanen. Statsråden malte et rosenrødt bilde, der han la vekt på at endringen vil føre til en mer optimal organisering med bedre utnyttelse av bevilgningene og klarere ansvarsfordeling. Kundene skal få en bedre hverdag. De ansattes rettigheter skal videreføres. Målet er ikke å spare penger på de ansatte, ble det sagt.
Tirsdag 12. mai kom stortingsmeldingen, som de blå-blå kaller «På rett spor». Dette «rette sporet» inneholder full privatisering av drifts- og vedlikeholdspersonalet i Jernbaneverket. Det peker spesielt på at ansatte som skilles ut i nye selskaper ikke skal ha ordningene fra Statens pensjonskasse, men må få pensjonsordninger fastsatt av de nye selskapene. De pålegger det nye Jernbaneforetaket å ikke bruke SPK for nytilsatte.
De konkurranseutsetter all persontrafikk, med Sørlandsbanen/Jærbanen, Trønderbanen og en pakke i Oslo området som åpningsstrekninger, og fratar NSB personvogn, materiell, verksteder, eiendommer og billettsystemer. Enhetene skal enten legges til Jernbaneforetaket, Jernbanedirektoratet eller i egne selskaper, en fullstendig oppsplitting av NSB og Jernbaneverket med flere statlige selskaper, foretak og direktorat. Det legges til rette for at private og statlige utenlandske selskaper skal få monopol på persontrafikk på strekninger over hele landet. Jeg vil kalle dette mer byråkrati, mer administrasjon, politisk ansvarspulverisering og uklare ansvarsforhold.
Det er en kombinasjon av svensk og engelsk modell. I Sverige ble det en stor debatt etter alle forsinkelser og innstillinger som rammet kundene for et par år siden. I diskusjonen kom det tydelig fram at ingen visste hvem som hadde ansvar når togene sto. Alle skyldte på hverandre, og kundene ble stående på stasjonene.
England har Europas høyeste billettpriser. Hvis en bor 10 mil utenfor London koster en månedsbillett 5 200 kroner. Tar man den samme distansen i Norge, eksempelvis Tønsberg-Oslo, koster månedsbilletten 3 255 kroner. Legger vi inn forskjell på lønnsnivået i Norge og England, måtte pendleren fra Tønsberg betalt over 10 000 kroner for sitt månedskort.
Skal organiseringen endres må en se til de landene som har lykkes. I den siste komparative analysen som Boston Consulting Group gjennomførte var det Sveits som sto øverst på pallen, med sølv og bronse til Frankrike og Tyskland. Kjennetegnene ved disse landene er at de har en integrert jernbane med liten grad av konkurranseutsetting. Det er en slik jernbane vi ønsker. En jernbane som tar hensyn til kundenes behov og ikke FrP og Høyres ideologiske standpunkter. Vi får håpe Venstre og KrF under behandlingen blir mer opptatt av kundene, og ikke lar seg slepe med i Frps og Høyres ideologiske standpunkter.
– Dette er den største jernbanereformen på 100 år. Vi vil bruke lang tid på behandlingen, og alle skal bli hørt, sa samferdselsministeren.
Dagen etter bestemte de seg for å behandle reformen i ekspressfart, på tvers av vanlig kutyme i Stortinget. Opposisjonspartiene protesterte, og krevde behandlingen utsatt til høsten. Det ble ikke tatt til følge.
Forslagene er et så alvorlig angrep på jernbanen at vi og Lokomotivmannsforbundet har funnet det nødvendig å gå til politisk streik 15. juni. Vi har full støtte i LO, og henstiller våre medlemmer å slutte fullt opp om streiken.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer