JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Løsning på SAS-streiken i det blå

Etter bare noen timers streik viser det seg at partene står langt fra hverandre. Men ingen vil si noe om hvor lenge streiken kan vare.
Fungerende leder i Norsk Cockpitforbund, Rune Sundland, ser ingen løsning i sikte for flystreiken.

Fungerende leder i Norsk Cockpitforbund, Rune Sundland, ser ingen løsning i sikte for flystreiken.

Torgny Hasås

torgny@lomedia.no

Forhandlerne på LO-siden var mer enn overrasket da det klokka tre i natt plutselig dukket opp et ferdig forslag fra SAS-siden av bordet. Vanligvis går kommunikasjonen mellom partene under mekling gjennom mekleren. Han eller hun utarbeider så en skisse etter eget skjønn som blir gitt til partene. Men SAS-siden valgte en annen metode.

Også riksmekler Nils Dalseide skal ha blitt tydelig overrasket over at en velger å kjøre utenom mekleren. Fra LO-forbundet Norsk Cockpitforenings side ble dette oppfattet som et ultimatum. Også LOs nestleder Tor-Arne Solbakken var til stede ved forhandlingene.

Absurd situasjon

– Det var en absurd situasjon. Det satte mekleren helt sjakk matt, sier han til LO-Aktuelt.

Flyverne i SAS er organisert i fire foreninger, én i Danmark og én i Sverige. I Norge er det to foreninger en i YS-forbundet Parat og Norske SAS-flygeres Forening (NSF) som er en del av Norsk Cockpitforbund, LOs yngste forbund.

Ved årsskiftet ble avtalen sagt opp, men den ble videreført slik at en ikke skulle bli uten tariffavtale, men nå var det mekling. Parat og den danske flyverforeningen hadde godtatt en avtale, mens Norsk Cockpitforbund og det svenske forbundet fortsatte til mekling.

Da det ble brudd i forhandlingene 8.mai

For lite søvn

Det ble brudd i Norge klokka tre natt til torsdag, torsdag morgen godtok det svenske forbundet avtalen.

– Hvorfor kunne dere ikke godta avtalen?

– Det er på grunn av arbeidstidsbestemmelsene. Vi mener at det er uforsvarlig å fly sammenhengende lenger enn ni timer med to piloter i cockpiten. SAS mente i utgangspunktet at det burde være mulig å fly sammenhengende 11,5 timer. Dette reduserte de til 11 timer, forklarer Rune Sundland, fungerende leder i Norsk Cockpitforbund.

Ni timer holder til å fly til Østkysten av USA, men hvis en skal fly til Vestkysten bruker en minst 11 timer. I tillegg har flyverne et krav om minst to hvilenetter i USA før en flyr hjem. Selv om en flyr over Atlanteren vil den biologiske klokka følge europeisk tid. Dette gjør at en vil være ganske trøtt når en går om bord for å fly hjem igjen og nye ni timer ved spakene.

11 timers flyøkter

– Dette er et viktig HMS-spørsmål, sier Sundland.

– Du sier ikke at det går ut over sikkerheten?

– Nei, det blir feil å bruke det på bransjenivå. Men utviklingen i bransjen går feil vei, sier Sundland. Han opplever at selskapets vurdering når det gjelder arbeidstider er utelukkende kommersielle.

– SAS sier at de har invitert alle partene inn til en dialog, og at de har hatt en åpen dialog i forhold til en ny avtale. Den gamle var blitt altfor komplisert.

– Vi kan godt være enige i at den gamle avtalen er komplisert, og vi kan godt ha en kort avtale på få sider. Problemet er at selskapet og vi ikke er enige om hva som skal stå på de sidene, svarer pilotsjefen. Han mener at det ikke er vanskelig å skrive en kort avtale, men det er nivåene som teller.

De andre foreningene har godtatt 11 timers flyøkter.

Foreløpig er det bare seks piloter som er tatt ut i streik. Det er piloter på langdistanseruter, hvor det er enkelt for SAS å booke om passasjerer.

– Dette er en konflikt mellom selskapet og oss, og vi ønsker ikke å ramme passasjerene, sier Sundland. Men hvis streiken varer, kan en ende opp i den situasjonen at alle medlemmene streiker.

Beklager sterkt

– Vi beklager at vi har kommet opp i en situasjon hvor vi ender opp med streik, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

– Det er aldri noe hyggelig, men det er ingen endestasjon. Vi skal forsøke å løse situasjonen, sier Johansen.

Han forklarer at det fra selskapets side har vært et stort behov for å få et enklere avtaleverk. Avtalen fram til nå er 50 år gammel og er svært krevende å bruke når en skal programmere arbeidsperiodene for det flyvende personalet.

Ikke ultimatum

– LO mener at dere har satt fram ultimative krav, er du enig i en slik beskrivelsen?

– Overhode ikke. Det vil jeg på det sterkeste tilbakevise. Dette har vært en åpen prosess hvor vi har invitert inn de fire foreningene for sammen og utarbeide en ny avtale. Vi ønsker en ny avtale, men vi ønsker ikke å redusere nivået, sier informasjonssjefen.

Annonse

Flere saker

Annonse