JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil omorganisere drosjenæringa

– Verken eiere, sjåfører eller passasjerne er tjent med dagens situasjon, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen.
Både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen drosjenæringa er samlet i Oslo på taxikonferanse i dag. Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, vil ha med seg både næringa, byråkrater og politikerne på å omorganisere næringen totalt.

Både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen drosjenæringa er samlet i Oslo på taxikonferanse i dag. Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, vil ha med seg både næringa, byråkrater og politikerne på å omorganisere næringen totalt.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Taximarkedet i Norge er etter hvert blitt kjent for at det er for få drosjer når behovet er størst, og for mange når behovet er minst. Det siste året har også selskaper som Haxi og Uber spist seg inn på markedet gjennom det den eksisterende drosjenæringa karakteriserer som organisert piratvirksomhet.

Kritisk til deregulering

I vår kom Konkurransetilsynet med en anbefaling om å deregulere hele drosjemarkedet i Norge for å få en næring som var mer i takt med behovet. Norsk Transportarbeiderforbunds leder, Roger Hansen, erkjenner at bransjen har et problem, og at det ikke er noe alternativ å fortsette som nå. Deregulering advarer han derimot sterkt mot. Han vil i stedet ha mer statlig regulering.

– Vi må få en ny taxipolitikk i Norge som kommer passasjeren til gode i form av forutsigbare og fornuftige priser, og høyere standard på kjøretøyene. Sjåførene må også ha sikkerhet for inntekt og arbeidsforhold. Ikke minst må man sørge for at man har flere taxier i drift når etterspørselen er størst. I dag har vi en taxipolitikk som verken forbrukerne, sjåførene eller eierne er tjent med. Myndighetene må regulere næringa til beste for forbrukerne, samtidig som man sørger for at det blir gode og trygge arbeidsplasser for sjåførene, sier han.

Overetablering og prisøkning

Hansen peker på at erfaringene i Norge og ikke minst fra Sverige der næringa er blitt deregulert, viser at full liberalisering av markedet ikke gir bedre og billigere tjenester for kundene, tryggere jobber for sjåførene eller sunn inntjening for eierne.

– Myndighetene har pøst på med flere løyver og overlatt til "markedet" å bestemme prisene. Men det har bare ført til overetablering. Resultatet er at taxiene står mer stille enn de kjører, med takstøkning som resultat. I tillegg er det ikke nok taxier i drift når behovet er størst. Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk, uttaler Hansen.

Uavhengige taxisentraler

NTF-lederen mener det i stedet må åpnes for at et taxiselskap må kunne ha flere løyver, og med det etablere større bedrifter der det er grunnlag for det.

– Da vil en kunne drive mye mer effektivt. Prisene må være regulerte, slik at forbrukerne får forutsigbarhet, påpeker han.

En løsning for å bidra til at det er drosjer tilgjengelig når behovet er størst, mener Hansen er å gjøre drosjesentralene uavhengige av taxieierne.

– Det vil gi mulighet for en effektiv oppfølging og kontroll av de forpliktelsene en taxieier har. I dag kan det være like mange taxier ute på en mandags formiddag som på natt til søndag. Sentralene er nærmest ute av stand til å gjøre noe med dette, fordi sentralene styres av taxieierne, hevder Hansen.

Han mener det er myndighetene som skal ha ansvaret for å etablere disse uavhengige sentralene.

– Deretter må det inngås profesjonelle kontrakter med taxiselskapene om kjøring, både når de skal kjøre og om antall kjøretøy i trafikk til enhver tid. Da vil det være mulig å drive effektiv kontroll av den tjenesten som tilbys. Dessuten vil venting på neste passasjer reduseres, og inntjeningen for taxiselskapene øke, sier Roger Hansen som i dag står i spissen for en taxikonferanse i Oslo, der både tilhengere og motstandere av en deregulering av bransjen er til stede.

Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk.

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet

Annonse
Annonse