JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nei til rasering av dagens tjenestepensjonsordning

Representantskapsmøtet i Norsk Lokomotivmannsforbund krever at når nye regler for offentlig pensjon skal vedtas i 2016, må det skje forhandlinger med arbeidstakerorganisasjonen.

Ole Palmstrøm

Ny folketrygd startet opp 1. januar 2011 og skal evalueres i 2017. LOs målsetting er at alle skal få en pensjon som utgjør 2/3 av tidligere lønn. Representantskapsmøtet i Norsk Lokomotivmannsforbund mener det er et viktig prinsipp som ikke må undergraves. Vi godtar ikke at arbeidere som har denne ordningen i dag flyttes over på dårligere pensjonsordninger. Dette må sikres ved tariffesting av pensjon gjennom utvidelse av rettigheter til videreføring av pensjon ved virksomhetsoverdragelse. Pensjon må tjenes opp fra første krone.

Representantskapsmøtet i Norsk Lokomotivmannsforbund krever at når nye regler for offentlig pensjon skal vedtas i 2016, må det skje forhandlinger med arbeidstakerorganisasjonen. Når regler for pensjon i offentlig sektor skal revideres er det viktig å videreføre garantien for 66 prosent av sluttlønn. Garantien må gis full effekt for alle kull, også de som født etter 1958. Varslet nedtrapping må fjernes.

Fiktivtall-fordelen må gjeninnføres. Den er spesielt viktig for skiftarbeidere, og andre som stanger hodet i «tilleggs-taket». Dette er en opparbeidet rettighet som må gis grunnlovsvern.

I privat sektor må ytelsesbasert pensjon være normen. Pensjonsavtalen i Cargolink med avgangsalder 62 år og 66 prosent pensjon er en god mal å gå etter.

Levealderjusteringen bør fjernes. Den rammer svært skjevt. De med høy utdanning, eller som tilhører et privilegert sjikt i samfunnet lever lengst, og har fordeler ved denne ordningen. Alternativt må opparbeidelse mot levealder justering starte ved normal avgangsalder. Det virker mot sin hensikt at alle med særaldersgrense må gå å vente til etter fylte 67 år for å kunne kompensere levealder justeringen.

Indeksering må fjernes. Den rammer alle, men de med lavest pensjon rammes hardest.

Uttalelse fra Representantskapsmøtet i Norsk Lokomotivmannsforbund 2015.

Annonse
Annonse