JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sydvaranger Gruve fortsetter driften

Hjørnesteinsbedriften i Sør-Varanger er sikret drift utover sommeren og høsten.
Sydvaranger Gruve er i full drift, men har bare penger å drive ut denne månedene.

Sydvaranger Gruve er i full drift, men har bare penger å drive ut denne månedene.

Sissel M. Rasmussen

joran.gronstad@lomedia.no

Natt til mandag sendte Sydvarangers Gruves morselskap, australske Northern Iron Limited, ut en børsmelding der det går fram at selskapet fortsetter driften. Det melder iFinnmark.

Onsdag 1. juli gikk den offisielle fristen for forhandlingene om Sydvaranger Gruves framtid ut. Siden da har det blitt forhandlet på overtid.

Nå har DNB og Innovasjon Norge gått med på å forlenge betalingsutsettelsen på renter og avdrag i ytterligere fire måneder, ut oktober. Betalingsutsettelser har blitt gitt før, men det som gir grunn til ytterligere optimisme er at den særdeles ugunstige avtalen med storkunden Tata Steel har blitt sagt opp. Tata Steel har hatt en rabattavtale som har gitt Sydvaranger Gruve langt færre dollar per tonn jernmalm enn markedsprisen.

– Det å være kvitt denne kontraktsforpliktelsen gjør at det blir mye lettere for oss å gå i reelle forhandlinger med nye potensielle partnere. Dette gir helt andre forutsetninger for å restrukturere gjeld og få inn nødvendig ny kapital, sier talsmann Harald Martinsen til iFinnmark.

Martinsen kan ikke gi noen garantier på sikt for Sydvaranger Gruve. Jakten på friske midler pågår fortsatt.

– Nå skal vi samle de ansatte, og nyte at vi har kommet fram til en avtale som gir grunn til en langt større optimisme enn tidligere. Jeg tror de ser ganske fort at dette gir oss et mye sterkere fundament for å få på plass permanente løsninger, sier Martinsen til iFinnmark.

Les også: Forhandlingene om Sydvaranger Gruve fortsetter (01.07.15)

Les også: Jobber på spreng for å redde Sydvaranger Gruve (19.06.15)

Les også: Sydvaranger Gruve får et pusterom (23.06.15)

Sydvaranger Gruve

•Det privateide gruveselskapet Sydvaranger ble etablert i 1906. Fire år senere gikk det første toget med jernmalm fra Bjørnevatn til Kirkenes.

•Med svenske eiere og tysk kapital ble et industrisamfunn bygd opp i Kirkenes. Folketallet ble femdoblet fram til 1940. Etter 2. verdenskrig overtok Direktoratet for fiendtlig eiendom bedriften som skulle gjenoppbygges etter raseringen under krigen.

•Staten ble hovedeier fra 1948 fram til gruvedriften stengte i 1997. På det meste var det over 1.500 ansatte i den statlige hjørnesteinsbedriften.

•I Sør-Varanger kommune fryktet man stor fraflytting og økonomisk nedgang da gruvedriften ble innstilt. Slik gikk det ikke. Nærheten til Russland og den tette kontakten med landet har ført til oppblomstring av statlig administrasjon, utdanning, kunst og kultur.

•Australian Bulk Minerals fikk i 1997 opsjon på videre drift, men kastet kortene i 2002.

•Varanger Kraft og senere Sør-Varanger kommune overtok eierskapet i Sydvaranger, som i 2006 ble solgt til Tschudi Shipping Company. Året etter ble Northern Iron Ltd stiftet for å gjenåpne gruva.

•Med hovedsakelig australske eiere ble det ny drift i gruva høsten 2009. Tirsdag 31. august 2010 ble den nye gruva offisielt åpnet.

Kilde: NTB/NRK

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Sydvaranger Gruve

•Det privateide gruveselskapet Sydvaranger ble etablert i 1906. Fire år senere gikk det første toget med jernmalm fra Bjørnevatn til Kirkenes.

•Med svenske eiere og tysk kapital ble et industrisamfunn bygd opp i Kirkenes. Folketallet ble femdoblet fram til 1940. Etter 2. verdenskrig overtok Direktoratet for fiendtlig eiendom bedriften som skulle gjenoppbygges etter raseringen under krigen.

•Staten ble hovedeier fra 1948 fram til gruvedriften stengte i 1997. På det meste var det over 1.500 ansatte i den statlige hjørnesteinsbedriften.

•I Sør-Varanger kommune fryktet man stor fraflytting og økonomisk nedgang da gruvedriften ble innstilt. Slik gikk det ikke. Nærheten til Russland og den tette kontakten med landet har ført til oppblomstring av statlig administrasjon, utdanning, kunst og kultur.

•Australian Bulk Minerals fikk i 1997 opsjon på videre drift, men kastet kortene i 2002.

•Varanger Kraft og senere Sør-Varanger kommune overtok eierskapet i Sydvaranger, som i 2006 ble solgt til Tschudi Shipping Company. Året etter ble Northern Iron Ltd stiftet for å gjenåpne gruva.

•Med hovedsakelig australske eiere ble det ny drift i gruva høsten 2009. Tirsdag 31. august 2010 ble den nye gruva offisielt åpnet.

Kilde: NTB/NRK