JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTL kritisk til Navs konsulentbruk

Nav bruker for mye penger på konsulenter, og sørger ikke for å lære nok av dem, mener NTL NAV i en rapport.
KRITISK: Leder Hanne Nordhaug og tillitsvalgt Torgeir Homme mener Nav må bruke mindre konsulenter, og bruke dem bedre når de først er inne.

KRITISK: Leder Hanne Nordhaug og tillitsvalgt Torgeir Homme mener Nav må bruke mindre konsulenter, og bruke dem bedre når de først er inne.

Ole Palmstrøm

anders@lomedia.no

NTL NAV har lenge vært uenig i Navs bruk av innleide konsulenter, og bestemte seg for å se nærmere på den i en egen rapport. Den foreligger nå, og tillitsvalgt Torgeir Homme og leder Hanne Nordhaug i NTL NAV mener det er mye å ta tak i.

Store penger

Rapporten baserer seg på skriftlige kilder og intervjuer med ansatte i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Basert på kjente opplysninger, summerer rapporten Navs kjøp av konsulenttjenester til over 10 milliarder kroner siden 2007. Det utgjør 1,3 milliarder kroner årlig.

– Om man hadde redusert bruken med en tredjedel, kunne man ansatt 1000 saksbehandlere på gjennomsnittlig lønnsnivå, påpeker Homme.

Med så store summer, mener NTL NAV at etaten må gjøre mer for å sikre at de får god valuta for pengene.

– Rapporten viser at Nav har gode skriftlige rutiner for å bestille, følge opp, evaluere og overføre kompetansen til de ansatte. Men strategien følges ikke opp, sier Homme.

Blant annet etterlyser Kontor for driftsanskaffelser ofte evalueringer av fullførte konsulenttjenester, uten å få det.

– Det er et kontor med få ansatte som gjør en veldig god jobb, men de har ikke kapasitet til å påse at Navs strategier og rutiner blir fulgt opp, sier Nordhaug.

NTL NAV mener også det er en risiko for at det blir konsulenter på for mange sider av bordet, slik at Nav mister kontroll over egen utvikling og drift. Og dermed risikerer å betale mer enn de burde.

Ser ikke internt

Det er også et klart funn i rapporten at Nav ikke leter internt etter kompetansen de trenger, før man leier inn konsulenter.

– Alle vi har snakket med sier det ikke er kultur for å se etter kompetansen i egen organisasjon. Vi er en stor etat, og det er vanskelig å ha full oversikt, men når man ikke engang leter internt, er ikke den kompetansen et reelt alternativ, sier Homme.

Han forteller at noen melder om at det virker lettere å få midler til å leie inn eksterne, enn å få penger til å lønne nye ansatte.

– Dette handler om verdsetting av kompetansen til de ansatte i etaten. Når denne ikke blir verdsatt, går det til slutt utover arbeidsmiljøet, sier Nordhaug.

Forslag

Rapporten kommer med flere forslag til tiltak, blant annet at Nav oppretter en egen enhet som skal ha ansvar for innkjøp og oppfølging av konsulenttjenester. NTL NAV understreker at de er enige at det vil være behov for å kjøpe konsulenttjenester i Nav fortsatt, men at bruken må ned og at egne ansatte kan utføre mye av det konsulenter har utført til nå.

– Vi håper rapporten kan føre til en større bevissthet rundt bruken av konsulenter, og at rutinene som allerede er på plass blir fulgt bedre. For eksempel at kompetanseoverføringa blir bedre. Redusert konsulentbruk åpner for å bygge opp egne fagmiljøer, sier Nordhaug.

Homme mener de ansattes organisasjoner kan være vel så nyttige på flere områder.

– Vi som tillitsvalgte ønsker å være gode medspillere, og denne rapporten kan være et bidrag til det. Vi tror bruken av konsulenter er høyere enn nødvendig, og vi mener det må satses på egne ansatte som innehar mye kompetanse. Flere vi har snakket med sier de må skrive bestillinger til konsulenter, på oppgaver som de kunne utført selv, sier Homme.

Nordhaug presiserer at de nå opplever at arbeidsgiver har et ønske om å redusere konsulentbruken i NAV, og hun håper at fagforeningene og arbeidsgiver i fellesskap skal kunne jobbe sammen for å følge opp funnene i rapporten.

Det er et kontor med få ansatte som gjør en veldig god jobb, men de har ikke kapasitet til å påse at Navs strategier og rutiner blir fulgt opp.

Hanne Nordhaug, leder NTL NAV

Nav følger opp rapporten

Nav-ledelsen tar med seg NTL NAVs innspill i arbeidet med å redusere konsulentbruken.

Fungerende arbeids- og velferdsdirektør Kjersti Monland sier NTL NAVs rapport belyser temaer som er viktige for Nav, og at ledelsen i etaten er i gang med å redusere bruken av konsulenter.

– Vi synes rapporten er god, og vi er enige om å ta det opp som en disksjonssak i medbestemmelsesapparatet vårt, og vurdere tiltak etter det, sier Monland.

Hun poengterer at spesielt IKT-området til Nav har redusert konsulentbruken, og dermed økt tallet på egne ansatte.

Når det gjelder kritikken mot oppfølgingen av egne rutiner, sier Monland at det stemmer delvis.

– Det er ikke svart-hvitt. På en del områder er vi ikke flinke nok til å følge rutinen, men samtidig er det en klar oppfatning at vi har blitt flinkere til det, sier hun.

Forslaget om en egen enhet som skal følge opp konsulentbruk vil hun komme tilbake til.

– Hvordan høres det ut med 1000 flere ansatte, ved redusert konsulentbruk?

– Det høres forlokkende ut selvfølgelig, men vi får sette oss ned og snakke med medbestemmelsesapparatet om tiltakene. Behovet for konsulenter vil avhenge av størrelsen på det utviklingsarbeidet som skal gjøres framover, men også gjennomføringsevnen i egen organisasjon. Så får vi se hvordan det er lurt å rigge seg etter det, sier Monland.

Annonse
Annonse