– Gi lærerne mer frihet
Trond Giske (Ap) har skrevet bok om skolen. Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund, mener Giske lanserer mange forslag forbundet kan stille seg bak.
Sidsel Valum
− Lærerne trenger mer frihet til variert undervisning, sa leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, da hun kommenterte den nye boka til Trond Giske, «La læreren være lærer», ved åpningen av LOs utdanningskonferanse 2015 i dag.
I arbeidet med boka si har Aps nestleder Trond Giske fulgt sin gamle barneskole Nardo i Trondheim gjennom et skoleår.
− Du fulgt en skole i ett skoleår, og det forandra dine holdninger. Det å være i tett samarbeid med arbeidstakerne og brukerne gir en annen politikk, konstaterte forbundsleder Anne Finborud, som slo fast at Trond Giske i boka lanserer mange politiske forslag som Skolenes landsforbund kan stille seg bak.
Giske fortalte forsamlingen på konferansen at det nære møtet med skolehverdagen på mange måter har gitt ham nytt syn på de politiske utfordringene skolen står overfor. Han la fram forskningsresultater som underbygger at kampen mot frafall i videregående skole bør begynne allerede i barneskolen og barnehagen.
− Jeg er for mål og for styring, men hvis skal greie å styre må vi ha få mål å styre etter. Jeg foreslår større frihet og større tillit til dem som jobber i sfo, barnehage og skole. Vi tilbnærmer oss ikke noen annen gruppe på samme måte som vi gjør med lærere. Vi snakker ikke om «drømmelegen» eller «drømmeflygeren», sa Trond Giske.
Forbundsleder Anne Finborud takket Trond Giske for boka og understreket at SL ønsker et nytt lærerløft i variert metodikk i klasserommene − i stedet for regjeringens svar på skolens problemer med at elever gjør det dårligere i for eksempel matematikk.
− Regjeringa pøser på med samme medisin. Obligatorisk mastergrad er feil medisin, var budskapet til SL-leder Anne Finborud.