JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slik svarer Solvik-Olsen på veiselskap-kritikken

SØRMARKA: NTL er kritisk til å privatisere veiutbygging. Ketil Solvik-Olsen svarer på kritikken.
DEBATT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ankommer LO Stats Landskonferanse sammen med sin satssekretær John-Ragnar Aarset (H).

DEBATT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ankommer LO Stats Landskonferanse sammen med sin satssekretær John-Ragnar Aarset (H).

Anette Karlsen

katharina@lomedia.no

Julie Lødrup, forbundssekretær i Norsk Tjenestemannslag (NTL), er kritisk til det nye veiselskapet som Stortinget har vedtatt. Det skal være operativt 1.1. 2016, ha forholdvis frie rammer og ikke være underlagt forvaltningsloven og offentlighetsloven.

– Regjeringen har store ambisjoner for selskapet som skal bevise at de kan bygge veiene fortere, billigere og bedre enn tidligere regjeringer, sier Lødrup.

– Det er bra at regjeringen har ambisjoner. Men hvorfor har de ikke de samme ambisjoner for forvaltningen og offentlig sektor? Hvorfor ikke satse på dagens vegvesen? spør Lødrup.

Hun er bekymret for at dette er første steget til å privatisere hele veiutbyggingen i Norge.

– Mindre byråkratisk

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) svarer på kritikken.

– På sikt kan Statens vegvesen få de samme frie rammene. Men vi kan ikke innføre de i dag fordi da må vi endre budsjettsystemene vi jobber etter, og det er en enorm jobb. I dag kan vi lage langsiktige avtaler med det nye veiselskapet, men det kan vi ikke med Statens vegvesen, sier Solvik-Olsen.

Det nye veiselskapet får tildelt sju veistrekninger hvor de skal bygge firefelts motorvei, blant annet mellom Tvedestrand og Arendal. Statens vegvesen skal fortsatt ha ansvaret for de store og kompliserte veiprosjektene.

– De to selskapene vil jobbe med ulike prosjekter, og de skal ikke sammenlignes direkte. Men jeg håper at et slankt veiselskap med 70-80 ansatte vil inspirere, at ansatte i Statens vegvesen klarer å presse ledelsen til endringer, sier Solvik-Olsen som også legger til at han har snakket med mange i vegvesenet som er frustrert over tungrodde prosesser.

– I London gikk det til helvete

Mye av veibyggingen i Norge skal skje gjennom offentlig privat samarbeid (OPS). Ifølge Lødrup argumenterer regjeringen med at de private selskapene har ansvaret, men det stemmer ikke. Hun trekker fram tuben i London som ble bygget som et OPS-prosjekt.

– Det gikk til helvete. De private aktørene trakk seg ut. Til slutt måtte kommunen overta. Fryktelig mye dyrere og tok lang tid. Tuben måtte jo pusses opp, folk måtte på jobb, sier Lødrup.

– Hvorfor må dårlig ideer som har vært på turné i hele verden dra til Norge for å dø? De fleste land har forkastet OPS.

Høyre mener OPS er en suksess

John-Ragnar Aarset (H), statssekretær i Samferdselsdepartementet, stiller seg uforståelig til kritikken fra Lødrup.

– OPS blir brukt anmass i mange land. Vi har gjort det før i Norge også, og mange er enige i at det er en suksess. Men det er alltid en viss risiko når en setter andre til å gjøre en jobb for deg, sier Aarset.

Statssekretæren argumenterer for å øke bruken av OPS.

– OPS vil fører til innovasjon og utvikling og til at prosjektene ferdigstilles raskere fordi de private selskapene får betalt når strekningene er bygd, sier Aarset.

Selskapene får også ansvaret for drift og vedlikehold i 25 år. De må tenke på livsløpsperspektivet når de bygger.

– Alt i alt får du mer igjen for pengene, sier Aarset.

Landskonferansen 2015

• konferanse for fylkeskartellene i LO Stat

• setter aktuelle tema på dagsorden og diskuterer felles problemstillinger og løsninger

• 23.–25. september på Sørmarka

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Landskonferansen 2015

• konferanse for fylkeskartellene i LO Stat

• setter aktuelle tema på dagsorden og diskuterer felles problemstillinger og løsninger

• 23.–25. september på Sørmarka