JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjøfolkene: Tar ikke krisa på sokkelen på alvor

Sjøfolkenes fagforbund mener regjeringen overser krisa på norsk sokkel og ber Stortinget utvide nettolønnsordningen.
Fra venstre Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund) og Hege-Merethe Bengtsson (Det norske maskinistforbund).

Fra venstre Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund) og Hege-Merethe Bengtsson (Det norske maskinistforbund).

Jogvan H. Gardar

einar.fjellvik@lomedia.no

Allerede ligger 63 offshorefartøyer og 11 flyterigger i opplag – og antallet ventes å øke kraftig i månedene som kommer.

I denne situasjonen finner Sjømannsforbundet, Maskinistforbundet og Sjøoffiserene det oppsiktsvekkende at ikke regjeringen tar kraftigere grep for å redde arbeidsplassene i denne delen av sjøfarten.

– Et strakstiltak som nytter vil være å fjerne taket i refusjonsordningen for denne flåten. Vi forventer at Stortinget innser alvoret og øker bevilgningene allerede i behandlingen av budsjettet, sier de tre forbundslederne i en felles kommentar til statsbudsjettet.

Her finner du alle våre saker om statsbudsjettet

Refusjonsordningen, eller nettolønnsordningen, går ut på at rederne får refundert det de trekker i skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for mannskapene. Refusjonen er i dag begrenset til 202.000 kroner per sjømann. Regjeringen foreslår å øke beløpet til 208.000 kroner neste år. Det er dette taket sjømannsorganisasjonene helst vil ha helt vekk.

De tre forbundslederne utfordrer også Stortinget til å bruke muligheten til styrke arbeidsmarkedet for norske sjøfolk i andre deler av sjøfarten.

– Det ligger eksempelvis store muligheter i tradisjonell utenriksfart. En fullverdig nettolønnsordning for nordmenn om bord i skip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS-skip) vil sikre mange arbeidsplasser. Ikke minst i tider som dette – når offshore serviceflåten sliter med dyp konjunkturnedgang – vil det være av uvurderlig betydning å ha andre bein (les skip) å stå på, skriver de tre.

De ber også Stortinget utvide tiden folk kan være permittert fra 30 til 52 uker.

– Adgangen til å permittere folk et år vi gjøre det lettere for rederiene å beholde den viktige operative kompetansen norske sjøfolk besitter, sier lederne i Maskinistforbundet, Sjømannsforbundet og Sjøoffisersforbundet.

Annonse
Annonse