JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fjerner internasjonal transport fra allmenngjøringsforskriften

– Dette gjør forskriften bare bedre, sier Transportarbeiderforbundet.
Vanlig internasjonal godstransport med lastebiler skal ikke omfattes av allmenngjøring, har Tariffnemnda besluttet. Både NTF og NHO er fornøyd med endringen.

Vanlig internasjonal godstransport med lastebiler skal ikke omfattes av allmenngjøring, har Tariffnemnda besluttet. Både NTF og NHO er fornøyd med endringen.

Kristian Brustad

res@lomedia.no

Det er Tariffnemnda som har vedtatt å endre forskriften om allmenngjøring av tarifflønn slik at den bare skal gjelde for kabotasjetransport og kombinerte transporter. Det betyr at internasjonal transport, det vil si transport som går fra utlandet og til et bestemmelsested i Norge, eller den andre veien, ikke vil omfattes av allmenngjøringsforskriften.

Les også: Handel og Kontor stevner LO for retten

Er oppmerksomme

Det er nesten helt uproblematisk, skal man tro forbundssekretær Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet.

– Det ville vært vanskelig å gjennomføre allmenngjøring av norsk tariff på internasjonal transport, og enda vanskeligere å kontrollere. Hvis eksempelvis en sjåfør kjører fra Spania, gjennom Frankrike, Belgia, Nederland, Tyskland, Danmark og Sverige før han kommer hit, så blir det vanskelig å skulle gi han norsk lønn på de få timene han er i Norge. Derimot skal vi være oppmerksomme på om det etableres distribusjonslager rett på andre siden av grensen, for å kunne laste om der for å omgå allmenngjøringen på grunn av internasjonal transport, sier Hagen.

Les også: • – NHO finner smutthull for å stoppe norsk lønn til sjåfører i Norge (10.6.15)

Presisering

Selv om internasjonal transport nå tas ut av forskriften, mener Hagen at forskriften blir bedre med denne endringen.

– Det skyldes at det er blitt presisert at såkalt kombinert transport er omfattet. Det betyr at transport som skjer blant annet når traller (lastebilhengere, journ.anm.) trekkes i land fra utenlandsfergene, så regnes det som internasjonal transport når den videre transporten er innenfor 15 mil fra kaia. Det samme gjelder om lasten kommer med tog fra utlandet. Vi mente at den opprinnelige forskriften også hadde denne transporten inkludert, men den åpnet nok mer for at man kunne prøve seg. Det går ikke med den presiseringen som er kommet nå, sier han.

Les også: Transportarbeiderforbundet positiv til allmenngjøring for lastebilsjåfører (12.5.15)

Endring i transporten

NTF-forbundssekretæren er også spent på om den nye forskriften vil medføre endringer i transportmønsteret.

– Til nå har ofte den internasjonale transporten gått til sentrallager blant annet på Alnabru før andre biler har kjørt lasten videre. Jeg er spent på om man for å kunne kalle det internasjonal transport, det vil si at man kan omgå allmenngjøringsforskriften, heretter vil se at bilene ikke går innom Alnabru, men rett til bestemmelsesstedet for lasten, sier Morten Hagen i NTF.

Les også: – AFP-tap er en skam for fagbevegelsen

NHO fornøyd

Også i NHO er de glade for endringen i forskriften.

– Dette er i tråd med det forslaget vi fremmet for tariffnemnda i et møte den 9. september. På forhånd hadde vi utarbeidet en omfattende juridisk vurdering i saken, så på vegne av medlemsbedriftene er vi svært tilfredse med å ha fått gjennomslag i saken, sier Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport.

Det er foreløpig uklart når den nye forskriften er klar.

Tidligere saker

• Kommentar: På riktig vei (15. mai 2015)

Ny allmenngjøring i dag av tariffavtalen for lastebilsjåfører (12. mai 2015)

Annonse
Annonse