JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Full seier til NJF i busstrid

Etter to dagers møte med Nettbuss Midt-Norge, kunne en smilende NJF-tillitsvalgt Per-Arild Lyng komme med en gladnyhet: Seks bussjåfører får fortsette i fulle stillinger likevel.
Tillitsvalgt i NJF, Per-Arild Lyng er glad for at seks medlemmer får beholde 100 prosent stillinger.

Tillitsvalgt i NJF, Per-Arild Lyng er glad for at seks medlemmer får beholde 100 prosent stillinger.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

– Fornuften seiret til slutt. Arbeidsgiverne trakk tilbake endringsoppsigelsene til våre seks sjåfører slik at de får beholde 100 prosent lønn og ikke tape pensjon, sier NJF-tilitsvalgt Per-Arild Lyng.

Bakgrunnen for at Nettbuss-sjåførene hadde fått beskjed om å jobbe 80 prosent fem dager i uka, var et kutt på 6,5 millioner fra ATB tidligere i år.

– Vi fikk forhandlet at Nettbuss-sjåførene som er med i skoleanbudet skal følge skoleåret og ha fri på de dagene elevene har fri nå. Det betyr masse, sier Lyng, hovedtillitsvalgt i Bilpersonalets forening i Møre og Trøndelagsfylkene

Til gjengjeld må sjåførene stille seg disponibel til å kjøre fire uker på sommeren og også ta ekstra kjøring ved behov for at de skal fylle opp heltidsstilingen.

– For bussjåførene betyr dette mye. De får nå beholde lønna og slipper å få redusert lønn og leve i usikkerhet. Det er en vinn-vinn situasjon for både arbeidsgivere og arbeidstakerne, sier Lyng.

Han er stolt etter at de kom ut fra maratonmøtet med arbeidsgiverne.

Les også: Bussjåfører vant fram

Harnisk

Da Aktuell møtte Per-Arild Lyng på NJFs lederkonferanse på Storefjell i forrige uke, var han i harnisk og tok opp saken på vegne av bussjåførene med samferdselsminsiteren. Lyng synes det var uverdig at bussjåfører på skolekjøring måtte gå ned i stillingene etter at det fylkeskommunale innkjøpsselskapet ATB tidligere i år skar ned budsjettet ned 6,5 millioner kroner. Fylkeskommunenes anbudsselskaps nedskjæringer var i ferd med å gå hardt utover mange av hans medlemmer i Trøndelag da de skar ned på rutetilbudet til de i Nettbuss. Dette kuttet kom våren 2015 og konsekvensene fryktet han ville gå utover familiene til sjåførene også.

Bad statsråden rydde opp

Lyng benyttet anledningen på lederkonferansen å ta opp saken med samferdselsministeren. Han var ikke klar over at anbudspolitikken kunne få slike konsekvenser. Lyng ville informere statsråden fordi han var redd for at dette vil skje i en større skala når jernbanereformen trer i kraft og alt skal foregå via et anbudssystem.

– Jeg sa til statsråden at det er viktig at arbeidsgivere som i fremtiden setter opp anbudspakkene lager pakker som gjør at arbeiderne faktisk kan jobbe hele arbeidsdager. I 2014 ble det kjørt en sparekampanje som kunne ha rammet 30 sjåfører, men da klarte de tillitsvalgte sammen med arbeidsgiver å redde dem slik at de fleste fikk beholde full lønn, sier han.

– Kun seks sjåfører i skoletrafikken måtte gå ned 80 prosent i fjor men tok dette igjen gjennom helgekjøring og kjøring i skoleferier. Vi ble overrasket over at de nå satte i gang på nytt denne måneden. Arbeidsgiverne krevde at seks sjåfører skulle jobbe fem dager i uka i redusert prosent.

På en stor transportkonferanse i Oslo i forrige uke innrømmet fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) at de kunne ha spart Sør-Trøndelag fylke for millionbeløp om vi hadde innhentet råd fra sjåførene før de la ut langrute- og skolekjøringa i regionene i Sør-Trøndelag ut på anbud, ifølge Nea Radio.

Les også: Skremmende mange melder om feil på busser

Prinsipielt viktig

Etter møtet som ble avslutta tirsdag formiddag, tror ikke Lyng det vil komme flere endringsoppsigelser for sjåførene nå, og han er glad for at han har tatt denne prinsippielle saken da han tror det gjelder sjåfører andre steder også.

– Dette er en seier for fornuften og jeg håper saken kan være en vekker når det kommer mer anbudsrunder rundt i landet. Budskapet mitt til arbeidsgiver er å sørge for anbudspakker som gir sjåførene 100 prosent stilinger med en gang, sier han.

Lyng vet ikke om arbeidsgiverne i Nettbuss hadde blitt påvirket av statsråden.

– Jeg nevnte jo i møte at jeg hadde tatt denne saken opp med samferdselsministeren på NJFs ledersamling på Storefjell. Det gjorde nok inntrykk, sier han.

Les også: En bussjåfør med tæl

Annonse
Annonse