Skal støtte både høne og egg:
Slik vil Enova legge til rette for landstrøm
Skip ved kai forurenser. Enova vi legge til rette for støpsel, og håper det vil føre til flere stikkontakter.
EKSOS: Mange skip som ligger til havn kjører strøm fra aggregat fordi de ikke har mulighet til å koble seg til strømnettet på land.
Roy Ervin Solstad
leif.kirknes@lomedia.no
Sju prosent av utslipp skjer mens skipene ligger til kai, ifølge Enova. Derfor mener de landstrøm er viktig for å redusere utslipp både med tanke på globalt klima og mer lokal komfort.
Enova vil male maritim næring grønn, og i det bidra til bygging av landstrømanlegg langs norskekysten.
Høna og egget
Til nå, sier Enova, har problemstillingen vært et tveegget sverd som har falt mellom to stoler: Havnene har observert få skip med stikkontakt, og ikke sett verdien. Rederiene har sett får havner med støpsel, og ikke sett verdien.
– Dette har vært et høna-og-egget-problem, hvor man har ventet på hverandre på begge sider av kaikanten. Dette bidrar vi til å løse gjennom å kunne støtte både høne og egg, sier Enovas markedssjef for transport, Petter Hersleth, i en melding.
Konkurransepreget søknadsrunde
Enova vil nå åpne for at norske havner kan søke om Enova-støtte. Skipene kan søke et annet Enova-program.
– Med denne satsingen støtter vi selve anlegget i land, og gjennom transportprogrammene våre støtter vi tiltak om bord i skipene
HAR LANDSTRØM: Skoltegrunnkaien i Bergen er første anlegg i Norge utviklet med tanke på ny standard for landstrøm. Plug'n'play er stikkord.
Roy Ervin Solstad
Enova satser på at strømtilgang i havnene vil løsne floken. I første omgang prioritert som en konkurranse hvert halvår, der de beste kai-søknadene i hver runde vil få støtte.
– Vi legger vekt på støttebehovet og potensialet for bruk av anlegget. Slik får vi hjulpet i gang de beste og mest kostnadseffektive prosjektene først, sier Hersleth.
Les også: Avgiftslette for strøm til skip og datasentre
BRUKER LANDSTRØM: Color Line på Hjortnes har siden rundt 2011 koblet seg til landstrøm ved fortøying. Skipenes strømstyringssystem slår automatisk av generatorene. - Som en direkte økonomisk investering er kanskje ikke dette blant de meste lønnsomme vi gjør. Tilbakebetalingstiden er lang, sa Color Lines prosjektleder Jan Helge Pile etter installasjon.
NG2