JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny kampanje:

LO vil bygge muskler i servicesektoren

Målet er 100 nye tariffavtaler og 4000 nye medlemmer når LO nå ruller i gang en ekstraordinær kampanje for servicesektoren.
OFFENSIV: LO vil ha flere organiserte og flere tariffavtaler i servicesektoren. Her fra lanseringen av LO luftfart tidligere i høst.

OFFENSIV: LO vil ha flere organiserte og flere tariffavtaler i servicesektoren. Her fra lanseringen av LO luftfart tidligere i høst.

Sissel M. Rasmussen

ragnhild@lomedia.no

– Organisering, organisering, organisering. Tariffavtaler, tariffavtaler, tariffavtaler, sier LO-nestleder Tor-Arne Solbakken og banker i møtebordet for hvert ord.

For det er dette det handler om når LO fra neste år setter i gang det organisasjonen kaller en «ekstraordinær og langsiktig organiseringskampanje» i servicesektoren.

Sektoren har lenge vært LOs hodepine:

• Organisasjonsgraden og tariffavtaledekningen er lav.

• Sektoren preges av mye deltid og midlertidige stillinger, og useriøse forhold.

• Samtidig er servicesektoren den delen av arbeidslivet som vokser mest.

Derfor vil LO nå gi forbundenes vanlige vervearbeid litt ekstra drahjelp. 6 millioner kroner vil landsorganisasjonen sette av til kampanjen allerede neste år. Deretter ytterligere seks millioner fordelt på 2017 og 2018.

Les også: Her sliter LO mest

En felles oppgave

For det å styrke organiseringen i servicesektoren er en felles oppgave for hele fagbevegelsen, mener Tor-Arne Solbakken.

– Vår felles kampkraft er avhengig av at vi organiserer i hele bredden. Vi må organisere innenfor alle sektorer og innenfor alle kategorier ansatte for å beholde den kampkraften i framtiden. Men det aller viktigste er at disse menneskene har mange utfordringer og trenger en sterk fagbevegelse, forklarer han.


VIKTIG OPPGAVE: Fagbevegelsen må gå i kjelleren og finne gode strategier for å møte utfordringene i servicesektoren, mener nestleder i LO, Tor-Arne Solbakken.

VIKTIG OPPGAVE: Fagbevegelsen må gå i kjelleren og finne gode strategier for å møte utfordringene i servicesektoren, mener nestleder i LO, Tor-Arne Solbakken.

Sissel M. Rasmussen

De siste årene har det vokst fram en underklasse i Europa, som er fattige til tross for at de er i jobb. Bare i Tyskland var det i 2013 mer enn tre millioner fattige arbeidende. En høy andel av dem jobber i serviceyrker.

Det samme kan også skje i Norge, frykter LO.

– Hvis vi skal klare å beholde tariffavtalens kraft i servicesektoren, må organisasjonsgraden opp. Et argument vi ofte hører fra uorganiserte, er at de får tarifflønn uansett. Men det er ikke lenge alle får det hvis ingen er organisert, påpeker Solbakken.

Les også: Sommerpatruljen avdekket sosial dumping

Særlig må fagbevegelsen holde et våkent øye med situasjonen for de mange flyktningene som har kommet, og fortsetter å komme, til Norge i disse dager, påpeker Solbakken.

– Det å lose dem inn i arbeidsmarkedet på en ordentlig måte slik at vi unngår den effekten vi har sett i resten av Europa, blir en kjempeoppgave. Det underbygger behovet for et slikt prosjekt, sier han.

Les også: Aller nederst

Satser på kjøpesentre

Kampanjeperioden er på tre år, og målet er å opprette 100 nye tariffavtaler og verve rundt 4000 nye medlemmer som et direkte resultat av kampanjen. Det er opprettet en egen arbeidsgruppe med representanter fra seks forbund, og det skal ansettes åtte prosjektsekretærer.

Det jobbes nå med å definere prosjektene som skal inngå i den nye kampanjen. Etter det LO-Aktuelt kjenner til, vil blant annet utvalgte kjøpesentre i Vest- og Sør-Norge få prioritet. Det vil også settes i gang prosjekter innen renholdsbransjen, IKT og godstransport.

Les også: Ansatte uten innflytelse på kjøpesentre

LAV ANDEL ORGANISERTE: I varehandelen er 23 prosent av arbeidstakerne organisert i et fagforbund. Det vil LO gjøre noe med.

LAV ANDEL ORGANISERTE: I varehandelen er 23 prosent av arbeidstakerne organisert i et fagforbund. Det vil LO gjøre noe med.

Martin Guttormsen Slørdal

Vil pløye upløyd mark

Verving vil bli hovedoppgaven for de åtte prosjektsekretærene.

– Når det er så mange uorganiserte innenfor servicesektoren, er ikke det fordi de er mindre positive til fagorganisering enn andre. Hovedutfordringen er at de veldig ofte ikke er blitt spurt, påpeker Solbakken.

– Når vi vet at servicesektoren sysselsetter rundt 1,2 millioner nordmenn, høres 4000 nye medlemmer litt puslete ut…?

– 4000 er ingen grense. Jeg ser gjerne at tallet blir høyere, svarer Solbakken.

Han understreker at kampanjen vil komme i tillegg til all den aktiviteten som allerede er i gang i forbundene. De 4000 skal altså komme på toppen av de medlemmene forbundene klarer å verve allerede i dag.

Følg FriFagbevegelse på Facebook og Twitter

Dessuten, påpeker Solbakken, vil kampanjen gripe an den aller tyngste oppgaven: Å etablere tariffavtaler på områder der det i dag er få eller ingen organiserte.

Å organisere opp en arbeidsplass, kreve og forhandle om tariffavtale, for så å rekruttere og lære opp nye tillitsvalgte er en tidkrevende prosess.

– Så 100 nye tariffavtaler er ikke noe dårlig tall, mener LO-nestlederen.

Les også: Fagbevegelsen på vikende front i Norden

Kampanje i servicesektoren

• Kampanjeperioden er på tre år (2016-2019).

• Kampanjen har som mål å styrke organiseringen i servicesektoren.

• Det skal ansettes 8 prosjektsekretærer som skal jobbe med kampanjen.

• LO vil dekke tre firedeler av kostnadene det første året, halvparten det andre året og en fjerdedel det tredje året. Målet er at forbundene gradvis vil inkludere prosjektene i sin ordinære drift.

• Seks forbund er representert i arbeidsgruppa: Handel og Kontor, Arbeidsmandsforbundet, Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, El & IT Forbundet og Fagforbundet.

• Arbeidsgruppa regner med at alle prosjektene vil være avklart og iverksatt innen mars 2016.

Om servicesektoren

• Rundt 1,2 millioner mennesker jobber i servicesektoren i Norge. De største bransjene er varehandelen, reiselivssektoren og renholdsbransjen.

• Cirka én av fem er fagorganisert. Til sammenligning er over halvparten av den totale norske arbeidsstyrken fagorganisert.

• Varehandelen, hotell og restaurant og IKT-bransjen har færrest fagorganiserte.

• I IKT-bransjen (med rundt 50.000 ansatte) er bare 10 prosent medlem i en fagforening.

Kilder: Fafo (2014), LO (2015), HK-Nytt.

Annonse

Flere saker

Annonse

Kampanje i servicesektoren

• Kampanjeperioden er på tre år (2016-2019).

• Kampanjen har som mål å styrke organiseringen i servicesektoren.

• Det skal ansettes 8 prosjektsekretærer som skal jobbe med kampanjen.

• LO vil dekke tre firedeler av kostnadene det første året, halvparten det andre året og en fjerdedel det tredje året. Målet er at forbundene gradvis vil inkludere prosjektene i sin ordinære drift.

• Seks forbund er representert i arbeidsgruppa: Handel og Kontor, Arbeidsmandsforbundet, Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, El & IT Forbundet og Fagforbundet.

• Arbeidsgruppa regner med at alle prosjektene vil være avklart og iverksatt innen mars 2016.

Om servicesektoren

• Rundt 1,2 millioner mennesker jobber i servicesektoren i Norge. De største bransjene er varehandelen, reiselivssektoren og renholdsbransjen.

• Cirka én av fem er fagorganisert. Til sammenligning er over halvparten av den totale norske arbeidsstyrken fagorganisert.

• Varehandelen, hotell og restaurant og IKT-bransjen har færrest fagorganiserte.

• I IKT-bransjen (med rundt 50.000 ansatte) er bare 10 prosent medlem i en fagforening.

Kilder: Fafo (2014), LO (2015), HK-Nytt.