JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konduktører mot økt utbytte:

– NSBs overskudd må brukes på tog

NSB skal ut med 170 millioner kroner mer i utbytte for 2015, til sammen 595 millioner. Økningen kommer i budsjettforliket i Stortinget.
TAR FOR MYE: NSB trenger overskuddet til å investere i nye tog, mener Ove Lund, leder i Konduktørenes landsråd.

TAR FOR MYE: NSB trenger overskuddet til å investere i nye tog, mener Ove Lund, leder i Konduktørenes landsråd.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

– NSB skal investere i flere togsett, og pengene bør gå dit. Det er ikke bra å ta ekstra utbytte for å finansiere andre tiltak, sier Ove Lund, leder i Konduktørenes landsråd.

Hver måned settes flere Flirt-tog i trafikk. Til nå har konsernet kontrakt på å kjøpe litt over 100 sett, og avtalen åpner for i alt 150. Anskaffelsene åpner for hyppigere avganger.

– Produksjonen øker, og med det øker også kostnadene. Når nesten 600 millioner tas av overskuddet for 2015, blir det ikke mye igjen for konsernet å bruke. Utbyttet blir så stort at det går ut over selve produktet, sier Lund.

Henter milliarder

I det opprinnelige forslaget til statsbudsjett for 2016 ble det lagt inn et utbytte til staten fra NSB på 425 millioner. I budsjettforliket mellom Venstre, KrF, Høyre og Frp det ble enighet om 23. november legges det på ytterligere 170 millioner, en økning på 40 prosent.

For Flytoget er tallet justert opp fra 113,4 til 156,4 millioner.

Samtidig trekker de fire partiene inn mer også fra andre statseide bedrifter. Både Posten, entreprenørselskapet Mesta og Statkraft må bidra på inntektssiden i forliket.

NSBs overskudd for 2014 ble 1505 millioner kroner. Regjeringen fulgte vanlig praksis og tok et utbytte på halvparten, 753 millioner kroner, vedtatt i revidert nasjonalbudsjett 2015.

Populært

NSB forteller at antall passasjerer øker der Flirt kommer inn i trafikk, uten at det gjøres noe med rutetabellen.

– Nå med de nye togene er produktet bra, men det virker nesten som om NSB skal bygges ned i sammenheng med reformen. Å spare inn på noe, for eksempel renhold, går ut over komforten for kundene, og klagene kommer til konduktørene. Et så stort utbytte gjør handlingsrommet mindre, mener Lund.

NSB har stadig flere avganger og antall reisende øker hvert år. Da trengs også ansatte om bord. Hvert år utdannes et par kull konduktøraspiranter gjennom skolen i Drammen og praksisperioder.

– Noen gamle tog fases ut, men produksjonen øker, og da trenger vi i hvert fall samme antallet som i dag. Både opplæring av nye, og etterutdanning, koster. Dette er i hvert fall ikke rette sted å spare penger, sier Ove Lund.

Endringer

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016 ble lagt fram 7. oktober.

Et stort antall flyktninger, lav oljepris og økende ledighet krevde omprioriteringer.

Forhandlinger mellom Høyre, Frp, KrF og Venstre avsluttet med forlik 23. november.

Økt utbytte fra en rekke statseide selskaper.

Transportkomiteen skal avgi sin innstilling 9. desember.

Samferdselsdepartementets budsjett behandles i plenum 15. desember.

Et så stort utbytte gjør handlingsrommet mindre.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Endringer

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016 ble lagt fram 7. oktober.

Et stort antall flyktninger, lav oljepris og økende ledighet krevde omprioriteringer.

Forhandlinger mellom Høyre, Frp, KrF og Venstre avsluttet med forlik 23. november.

Økt utbytte fra en rekke statseide selskaper.

Transportkomiteen skal avgi sin innstilling 9. desember.

Samferdselsdepartementets budsjett behandles i plenum 15. desember.