JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uttalelse om Forsvarssjefens Fagmilitære råd (FMR 15)

Bakgrunnsdokumentasjon for Forsvarssjefens (FSj)s anbefalinger i FMR har vært særdeles vanskelig å få tilgang til. Derfor er det vanskelig å komme med tilsvar på grunnlaget for forslagene i dokumentet fra FSj til Forsvarsdepartementet (FD).

Ole-Sverre Haugli/Forsvaret

Vi kan, etter å ha gjennomgått anbefalingen til FSj, i hovedsak slutte oss til dokumentets beskrivelse av situasjonen nå og de tiltak som skal bidra til at Forsvaret kan møte utfordringene som ligger i et endret trusselbilde, den våpenteknologiske utvikling samt de økonomiske utfordringene Forsvaret er inne i. For å kunne gi våre militære kapasiteter relevant beskyttelse og for å sikre vår evne til å motta alliert bistand, er det fornuftig at kreftene samles også i vårt dekningsområde.

Forsvaret er Norges militære beredskapsorganisasjon, og må levere operative tjenester og ytelser til de oppdrag landets politiske ledelse bestemmer, gjerne på meget kort varsel. Forsvaret må da ha nødvendige ressurser tilgjengelig i egen organisasjon, både operativt og innen støttefunksjoner. Derfor er det vanskelig for oss å skjønne Forsvarssjefens anbefaling om å la privat industri overta større deler av støttevirksomheten i Forsvaret.

Avdeling 53 i Fellesforbundet mener at forsvarets virksomhet, inkludert vedlikehold, inngår i vår nasjonale beredskap og i all hovedsak bør ivaretas av Forsvarets egen organisasjon. Vi mener at hvis ikke egen organisasjon får nok å gjøre, forsvinner Forsvarets grunnlag for å rekruttere, videreutvikle og beholde svært dyktig teknisk personell.

Et annet sentralt ankepunkt vi har mot FSjs anbefalinger, er at det ikke i tilstrekkelig grad tas hensyn til at det er tverrpolitiske enighet om at nordområdene er landets mest strategiske satsingsområde.

For å underbygge dette viser vi til seks konkrete flytte-/nedleggingsforslag i FSjs FMR til FD, som vi mener strider mot den vedtatte nordområdesatsingen:

1. Kystjegerne (KJK)/Marinejegerne (MJK) og antiterrorberedskap

FSj foreslår å legge ned all aktivitet til KJK og MJK i nord og flytte avdelingene til Haakonsvern/Bergen. Med bakgrunn i «nordområdene som landets strategisk viktigste satsingsområde» mener vi forslaget ikke følger opp den nevnte meldingen om nordområdene. I tillegg fratas den nordlige landsdelen relevant militær kapasitet innen antiterror til støtte for politiet. Vi mener næringslivet og befolkningen i Nord-Norge har samme behov for beskyttelse og kapasitet innen antiterror som øvrige deler av landet.

2. Luftforsvaret

Vi konstaterer at Forsvarssjefen i FMR 2015, ut fra en «helhetsvurdering» ønsker å beholde dagens organisering innen luftforsvaret der Luftforsvarets ledelse forblir på Rygge. Vår fagforening har problemer med å forstå det rasjonelle eller fornuftige i dette og anmoder om at Stortingets vedtak i St prp nr 73S (2011-2012) om flytting av Luftforsvarets ledelse til Bodø iverksettes snarest mulig.

3. Flytte alle Bell-helikoptrene fra Bardufoss til Rygge

Forslaget om å flytte all tradisjonell helikopterkapasitet (Bell) fra Bardufoss til Rygge for å understøtte avdelinger stasjonert på Rena (MJK/FSK) virker svakt begrunnet. Hæren, som i dag og fremover er/vil være største bruker, fratas en vesentlig transport- og støttekapasitet. I tillegg reduseres det sivile samfunnets beredskap for syketransport under vanskelige forhold. Dersom spesialstyrkene har behov for egen helikopterstøtte må dette behovet dekkes snaret mulig, eventuelt at de får helikopterstøtte basert på samme løsning som er etablert for Fregattene ved Haakonsvern –ledet fra Bardufoss.

4. Forsvarets musikk i Harstad

I et nordområdeperspektiv ber vi om at Forsvarets framtidige musikktjenester utvikles rundt Forsvarets Musikkorps Nord (FMKN) i Harstad. Med bakgrunn i FSj sin anbefaling i FMR 2015 og økt fokus på nordområdene, er det riktig å opprettholde FMKN i Harstad. Det gir kort avstand til operative avdelinger i landsdelen og har en viktig sivil betydning for utviklingen av kulturlivet i tilstøtende område/kommuner. I tillegg er det utviklet et godt samarbeid med Russisk kulturliv i et «folk til folk» perspektiv. Et godt og velfungerende nordområdetiltak.

5. Nedleggelse av Andøya Flystasjon og Orionflyene

FSj foreslår å legge ned Andøya Flystasjon og avvikle overvåkingskapasiteten dagens Orion-fly ivaretar i løpet av kort tid. Ut fra vår kjennskap til avstander, klimatiske forhold, og et enormt havområde det skal føres kontroll over, virker forslaget dårlig dokumentert hva gjelder alternative overvåkingsplattformer. Vi mener det er direkte uansvarlig å legge fram en slik anbefaling uten at det kan framlegges tillitsvekkende alternativer til Orion flyenes kapasitet. En annen svakhet med anbefalingen i FMR er at de samfunnsmessige omkostningene for lokalsamfunnet ikke synes å være vurdert.

6. Flytting av Kystvakten (KV)s ledelse

KVs ledelse er foreslått flyttet fra Sortland til Haakonsvern, 2-3 år etter at den ble flyttet til Sortland. Sett i et nordområdeperspektiv et lite gjennomtenkt forslag fra FSj. Spesielt når det finnes alternative lokaliseringer for KVs ledelse i Nord-Norge. Vi mener Kystvakten gjennom mange år har opparbeidet seg en status som kan regnes som symbolet på god nordområdepolitikk. Dette kan det ikke rokkes ved. Dersom FSjs forslag om flytting av KV fra Sortland tas til følge, er det etter vår mening vesentlig at ledelsesorganisasjonen forblir i den nordlige landsdelen.

Dette er momenter vi som fagforening, med mange ansatte i Forsvaret vil arbeid aktivt med å få gjennomslag for i vårt arbeid med det politiske miljøet på Stortinget.

Avdeling 53 Fellesforbundet,

Nordre Nordland og Sør-Troms

Annonse
Annonse