JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundet ber staten stoppe Uber før innføring av lavutslippsdrosjer

Krav om lavere utslipp kan gi Uber større konkurransefordel, mener Transportarbeiderforbundet.
Transportarbeiderforbundet stiller seg bak forslaget om at drosjenæringa må bidra lavere forurensning, men er redd for kort omleggingsperiode vil skade næringa.

Transportarbeiderforbundet stiller seg bak forslaget om at drosjenæringa må bidra lavere forurensning, men er redd for kort omleggingsperiode vil skade næringa.

LO Media

res@lomedia.no

Det kommer fram i et høringssvar fra NTF i forbindelse med et utkast fra Samferdselsdepartementet til endring i yrkestransportloven. Endringen vil gi hjemmel for løyvemyndigheten til å kunne kreve at det brukes lav- eller nullutslippskjøretøy i drosjenæringa.

Uber-sjåfører får piratbøter

Må bidra

På landsbasis står drosjenæringa for rundt en prosent av den lokale forurensningen. Det fritar ikke næringa fra et miljøansvar, mener NTF.

– Økninga av utslipp av klimagasser er en av vår tids største utfordringer. Det er derfor riktig at også drosjenæringa må bidra til å redusere slike utslipp. Vi er derfor enig i forslaget fra Samferdselsdepartementet om å gi løyvemyndighetene hjemmel til å kunne kreve at drosjer skal ha ei øvre grense for utslipp av CO2, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen.

Forslaget til lov- og forskriftsendringer fra regjeringen

Krever mer tid

Derimot er forbundet kritisk til forslaget om overgangsperiode på tre år. NTF mener det vil medføre store kostnadsøkninger på kort tid for drosjeeierne, samtidig som infrastrukturen til å kunne betjene en stor økning i antall el-drosjer, selv i de største byene, ikke er tilstrekkelig. Det er heller ikke mengden alternativer av nullutslippsbiler.

– Det er urealistisk å pålegge næringa denne kostnaden, så denne infrastrukturen må finansieres av det offentlige. En slik infrastruktur må være på plass før endringene i Yrkestransportloven trer i kraft, påpeker Hansen.

Han vil ha en overgangsperiode på fem år.

– En kort overgangsperiode vil kunne føre til takstøkninger for passasjerene langt utover den ordinære kostnadsøkninga i samfunnet, understreker han.

• Følg FriFagbevegelse på Facebook og Twitter

Krever tiltak mot Uber

NTF mener også at den nye lav- og nullutslippshjemmelen kan også være problematisk i en situasjon der selskap som Uber og Haxi, driver det en samlet ordinær drosjenæring kaller organisert pirattaxivirksomhet.

– Myndighetene har unnlatt å pålegge disse tjenestene de samme kravene som drosjenæringen har med hensyn til blant annet løyve, betaling av skatter og avgifter, vandelsattester og tekniske krav. Dette gjør at Uber og Haxi kan drive persontransport mot godtgjøring til en langt lavere pris enn den ordinære drosjenæringa, sier NTF-lederen

Forbundet mener en omlegging av drosjebilparken til lav- og nullutslippsbiler, ytterligere vil forverre drosjenæringas konkurranseevne i forhold til pirattaxiselskapene.

– Vi krever derfor at myndighetene iverksetter tiltak slik at den ulovlige virksomheten som Uber og Haxi driver, opphører før omlegginga skjer, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen.

Forbundet ber samtidig om at det foretas en konsekvensutredning der forbundets bekymringer blir en del av utredningen.

• Få vårt nyhetsbrev

Annonse
Annonse