Lars Magnus måtte betale 3000 kroner for å komme på jobbintervju
Lars Magnus Kirkhus (27) jobbet som kontraktspilot på timebetaling i et billigselskap.
yngvil@lomedia.no
Han var 23 år og nyutdannet pilot – ikke spesialist i internasjonal skatterett og bedriftsøkonomi. Likevel startet Lars Magnus Kirkhus, som mange andre ferske piloter de siste årene, flygerkarrieren med eget firma i Irland, med en kontrakt med et bemanningsbyrå i England, og bosatt i Belgia.
– Det er et helt sprøtt system, sier Kirkhus når han beskriver betingelsene i selskapet.
Den unge piloten ønsker ikke å si hvilket selskap han fløy for.
– Selskapet har hatt en aggressiv linje mot folk som går ut mot dem, sier han.
– Som nyutdannet pilot vet du at 5000 andre står i kø for én jobb. Du vil ha en fot innenfor. I mange år har de tradisjonelle flyselskapene knapt ansatt noen, forteller han.
Derfor gikk også han med på disse betingelsene:
• Betalte rundt 3000 kroner for å komme på jobbintervju.
• Betalte rundt 260.000 kroner for «type rating», sertifisering til å fly en spesifikk flytype.
• Ikke ansatt i selskapet, men måtte etablere eget firma.
• Fikk bare betalt for planlagt flytid.
• De første to ukene jobbet han gratis, under den nødvendige opplæringen med såkalt «line training» i vanlige flygninger med passasjerer om bord.
• I tillegg måtte han det første halve året betale for kost, overnatting og transport rundt om i Europa
• Måtte betale for medlemskap i Folketrygden, og forsikring for flysertifikatene. (Han droppet pensjonsordning som han i tilfelle hadde måttet betale selv.)
• Hadde ikke rett til sykepenger fordi han var selvstendig næringsdrivende.
• Betalte uniformen selv.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Ikke lov til å fly for andre
Han hadde hjemmebase i Belgia og fløy ut derfra. En revisor som lavprisselskapet hadde godkjent satt opp firma for ham, i Irland. Kirkhus´ firma hadde kontrakt med et bemanningsbyrå som igjen hadde kontrakt med lavprisselskapet. Betaling fikk han fra bemanningsbyrået.
– Jeg hadde ingen formell forbindelse til flyselskapet jeg fløy for. Jeg hadde samtidig ikke lov til å fly for noen andre. Det er en enveis kontrakt som bare gagner selskapet. Slik er ansettelsesforholdet mellom selskapet og tusener av piloter. Disse lavprisselskapene unngår alt av arbeidsgiveransvar og sosialt ansvar overfor de som flyr passasjerene deres.
• Les også: Piloter og kabinpersonale til sak mot Norwegian
1 million i gjeld
Det koster å bli pilot. Kirkhus har rundt 1 million kroner i gjeld. Flyskolen kostet 500.000 kroner, konvertering til europeisk flysertifikat 200.000 kroner, og «type rating», sertifisering til å fly en spesifikk flytype, kostet rundt 260.000 kroner.
– Pilotene betaler egentlig en del for passasjerenes billetter, legger han til om den siste utgiftsposten.
Sertifiseringen er en kostnad som de tradisjonelle flyselskapene dekker selv, og ikke belaster nye piloter med.
Selskapet han inngikk kontrakt med, via bemanningsbyrået, krever at man gjør «type rating» i den ene skolen som selskapet har avtale med.
– Dette er også en dyr sertifisering, men selskapet jeg jobbet for godkjente ikke sertifisering fra andre skoler. Selv om man har sertifisering til akkurat den samme flytypen fra før fra et annet selskap, må man gjøre det igjen. Dermed må man godta deres pris om man har tenkt å jobbe der, sier han.
Ingen sykepenger
I selskapet fikk han bare betalt for planlagt flytid. Hvis han var syk og ikke gikk på jobb, fikk han ikke betalt. Han fikk heller ikke overtidsbetaling.
– Mange er i en presset situasjon etter en ekstremt dyr utdannelse med masse lån som må betales. Mange strekker seg for langt for å gå på jobb selv om helsen ikke alltid tilsier at man bør det. Det kan gå utover sikkerheten, sier han.
Han mener arbeidsvilkårene i lavprisselskapene skaper problemer for de flyselskapene som har vanlige betingelser. Andre selskap kan umulig klare å matche et så lavt kostnadsnivå uten selv å ty til «kreative ansettelsesformer».
• Les også: Anita (21) må jobbe til hun er 75 år
– Alminnelige arbeidsvilkår ingen selvfølge
Kirkhus har likevel mange gode minner fra tiden i lavprisselskapet. Han ble kjent med mange kjekke mennesker. Det er ikke det. Men han så ikke at arbeidsvilkårene ville komme til å endre seg med det første. Så bød det seg en ny mulighet: Ledig fast jobb i SAS.
Etter over to år som kontraktspilot fikk han jobben.
KOLLEGER: Etter over to år som kontraktspilot fikk han fast jobb i SAS. Her møter Lars Magnus Kirkhus en SAS-kollega på Gardermoen, før han flyr av gårde til Bergen.
Tri Nguyen Dinh
Lønna han får inn på lønnskontoen hver måned er noe redusert sammenlignet med før. Han tjener nå rundt 500.000 kroner i året. Til gjengjeld betaler arbeidsgiveren pensjonsordning, og som ansatt har han rett til sykepenger, og arbeidsledighetstrygd om det skulle bli nødvendig. Han setter stor pris på å ha et direkte forhold til den reelle arbeidsgiveren – «et selskap det går an å snakke med». Han kom fra et selskap der alle står alene, uten å kunne forhandle kollektivt med selskapet om betingelser overhodet.
Nå er han representert av en fagforening som er med i LO.
– Vi må kjempe for retten til alminnelige arbeidsvilkår. Det er ingen selvfølge. Heller ikke i Skandinavia, understreker han.
LES OGSÅ:
Betingelsene i lavprisselskapet:
• Betalte rundt 3000 kroner for å komme på jobbintervju.
• Betalte rundt 260.000 kroner for «type rating», sertifisering til å fly en spesifikk flytype.
• Ikke ansatt i selskapet, men måtte etablere eget firma.
• Fikk bare betalt for planlagt flytid.
• De første to ukene jobbet han gratis, under den nødvendige opplæringen med såkalt «line training» i vanlige flygninger med passasjerer om bord.
• I tillegg måtte han det første halve året betale for kost, overnatting og transport rundt om i Europa
• Måtte betale for medlemskap i Folketrygden, og forsikring for flysertifikatene. (Han droppet pensjonsordning som han i tilfelle hadde måttet betale selv.)
• Hadde ikke rett til sykepenger fordi han var selvstendig næringsdrivende.
• Betalte uniformen selv.
Betingelsene i lavprisselskapet:
• Betalte rundt 3000 kroner for å komme på jobbintervju.
• Betalte rundt 260.000 kroner for «type rating», sertifisering til å fly en spesifikk flytype.
• Ikke ansatt i selskapet, men måtte etablere eget firma.
• Fikk bare betalt for planlagt flytid.
• De første to ukene jobbet han gratis, under den nødvendige opplæringen med såkalt «line training» i vanlige flygninger med passasjerer om bord.
• I tillegg måtte han det første halve året betale for kost, overnatting og transport rundt om i Europa
• Måtte betale for medlemskap i Folketrygden, og forsikring for flysertifikatene. (Han droppet pensjonsordning som han i tilfelle hadde måttet betale selv.)
• Hadde ikke rett til sykepenger fordi han var selvstendig næringsdrivende.
• Betalte uniformen selv.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin