JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lars Magnus måtte betale 3000 kroner for å komme på jobbintervju

Lars Magnus Kirkhus (27) jobbet som kontraktspilot på timebetaling i et billigselskap.


12.01.2016
06:30
21.08.2023 17:14

yngvil@lomedia.no

Han var 23 år og nyutdannet pilot – ikke spesialist i internasjonal skatterett og bedriftsøkonomi. Likevel startet Lars Magnus Kirkhus, som mange andre ferske piloter de siste årene, flygerkarrieren med eget firma i Irland, med en kontrakt med et bemanningsbyrå i England, og bosatt i Belgia.

– Det er et helt sprøtt system, sier Kirkhus når han beskriver betingelsene i selskapet.

Den unge piloten ønsker ikke å si hvilket selskap han fløy for.

– Selskapet har hatt en aggressiv linje mot folk som går ut mot dem, sier han.

– Som nyutdannet pilot vet du at 5000 andre står i kø for én jobb. Du vil ha en fot innenfor. I mange år har de tradisjonelle flyselskapene knapt ansatt noen, forteller han.

Derfor gikk også han med på disse betingelsene:

• Betalte rundt 3000 kroner for å komme på jobbintervju.

• Betalte rundt 260.000 kroner for «type rating», sertifisering til å fly en spesifikk flytype.

• Ikke ansatt i selskapet, men måtte etablere eget firma.

• Fikk bare betalt for planlagt flytid.

• De første to ukene jobbet han gratis, under den nødvendige opplæringen med såkalt «line training» i vanlige flygninger med passasjerer om bord.

• I tillegg måtte han det første halve året betale for kost, overnatting og transport rundt om i Europa

• Måtte betale for medlemskap i Folketrygden, og forsikring for flysertifikatene. (Han droppet pensjonsordning som han i tilfelle hadde måttet betale selv.)

• Hadde ikke rett til sykepenger fordi han var selvstendig næringsdrivende.

• Betalte uniformen selv.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Ikke lov til å fly for andre

Han hadde hjemmebase i Belgia og fløy ut derfra. En revisor som lavprisselskapet hadde godkjent satt opp firma for ham, i Irland. Kirkhus´ firma hadde kontrakt med et bemanningsbyrå som igjen hadde kontrakt med lavprisselskapet. Betaling fikk han fra bemanningsbyrået.

– Jeg hadde ingen formell forbindelse til flyselskapet jeg fløy for. Jeg hadde samtidig ikke lov til å fly for noen andre. Det er en enveis kontrakt som bare gagner selskapet. Slik er ansettelsesforholdet mellom selskapet og tusener av piloter. Disse lavprisselskapene unngår alt av arbeidsgiveransvar og sosialt ansvar overfor de som flyr passasjerene deres.

• Les også: Piloter og kabinpersonale til sak mot Norwegian

1 million i gjeld

Det koster å bli pilot. Kirkhus har rundt 1 million kroner i gjeld. Flyskolen kostet 500.000 kroner, konvertering til europeisk flysertifikat 200.000 kroner, og «type rating», sertifisering til å fly en spesifikk flytype, kostet rundt 260.000 kroner.

– Pilotene betaler egentlig en del for passasjerenes billetter, legger han til om den siste utgiftsposten.

Sertifiseringen er en kostnad som de tradisjonelle flyselskapene dekker selv, og ikke belaster nye piloter med.

Selskapet han inngikk kontrakt med, via bemanningsbyrået, krever at man gjør «type rating» i den ene skolen som selskapet har avtale med.

– Dette er også en dyr sertifisering, men selskapet jeg jobbet for godkjente ikke sertifisering fra andre skoler. Selv om man har sertifisering til akkurat den samme flytypen fra før fra et annet selskap, må man gjøre det igjen. Dermed må man godta deres pris om man har tenkt å jobbe der, sier han.

Få nyhetsbrevet vårt her

Ingen sykepenger

I selskapet fikk han bare betalt for planlagt flytid. Hvis han var syk og ikke gikk på jobb, fikk han ikke betalt. Han fikk heller ikke overtidsbetaling.

– Mange er i en presset situasjon etter en ekstremt dyr utdannelse med masse lån som må betales. Mange strekker seg for langt for å gå på jobb selv om helsen ikke alltid tilsier at man bør det. Det kan gå utover sikkerheten, sier han.

Han mener arbeidsvilkårene i lavprisselskapene skaper problemer for de flyselskapene som har vanlige betingelser. Andre selskap kan umulig klare å matche et så lavt kostnadsnivå uten selv å ty til «kreative ansettelsesformer».

Les også: Anita (21) må jobbe til hun er 75 år

– Alminnelige arbeidsvilkår ingen selvfølge

Kirkhus har likevel mange gode minner fra tiden i lavprisselskapet. Han ble kjent med mange kjekke mennesker. Det er ikke det. Men han så ikke at arbeidsvilkårene ville komme til å endre seg med det første. Så bød det seg en ny mulighet: Ledig fast jobb i SAS.

Etter over to år som kontraktspilot fikk han jobben.

KOLLEGER: Etter over to år som kontraktspilot fikk han fast jobb i SAS. Her møter Lars Magnus Kirkhus en SAS-kollega på Gardermoen, før han flyr av gårde til Bergen.

KOLLEGER: Etter over to år som kontraktspilot fikk han fast jobb i SAS. Her møter Lars Magnus Kirkhus en SAS-kollega på Gardermoen, før han flyr av gårde til Bergen.

Tri Nguyen Dinh

Lønna han får inn på lønnskontoen hver måned er noe redusert sammenlignet med før. Han tjener nå rundt 500.000 kroner i året. Til gjengjeld betaler arbeidsgiveren pensjonsordning, og som ansatt har han rett til sykepenger, og arbeidsledighetstrygd om det skulle bli nødvendig. Han setter stor pris på å ha et direkte forhold til den reelle arbeidsgiveren – «et selskap det går an å snakke med». Han kom fra et selskap der alle står alene, uten å kunne forhandle kollektivt med selskapet om betingelser overhodet.

Nå er han representert av en fagforening som er med i LO.

– Vi må kjempe for retten til alminnelige arbeidsvilkår. Det er ingen selvfølge. Heller ikke i Skandinavia, understreker han.

LES OGSÅ:

LO vs. verstingbransjen

Luftfarten er ute av kontroll

Ryanair nekter helsesjekk av piloter

Ryanair vil oppheve streikeretten

Betingelsene i lavprisselskapet:

• Betalte rundt 3000 kroner for å komme på jobbintervju.

• Betalte rundt 260.000 kroner for «type rating», sertifisering til å fly en spesifikk flytype.

• Ikke ansatt i selskapet, men måtte etablere eget firma.

• Fikk bare betalt for planlagt flytid.

• De første to ukene jobbet han gratis, under den nødvendige opplæringen med såkalt «line training» i vanlige flygninger med passasjerer om bord.

• I tillegg måtte han det første halve året betale for kost, overnatting og transport rundt om i Europa

• Måtte betale for medlemskap i Folketrygden, og forsikring for flysertifikatene. (Han droppet pensjonsordning som han i tilfelle hadde måttet betale selv.)

• Hadde ikke rett til sykepenger fordi han var selvstendig næringsdrivende.

• Betalte uniformen selv.

12.01.2016
06:30
21.08.2023 17:14

Betingelsene i lavprisselskapet:

• Betalte rundt 3000 kroner for å komme på jobbintervju.

• Betalte rundt 260.000 kroner for «type rating», sertifisering til å fly en spesifikk flytype.

• Ikke ansatt i selskapet, men måtte etablere eget firma.

• Fikk bare betalt for planlagt flytid.

• De første to ukene jobbet han gratis, under den nødvendige opplæringen med såkalt «line training» i vanlige flygninger med passasjerer om bord.

• I tillegg måtte han det første halve året betale for kost, overnatting og transport rundt om i Europa

• Måtte betale for medlemskap i Folketrygden, og forsikring for flysertifikatene. (Han droppet pensjonsordning som han i tilfelle hadde måttet betale selv.)

• Hadde ikke rett til sykepenger fordi han var selvstendig næringsdrivende.

• Betalte uniformen selv.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker