JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kutter budsjettet for 2016:

Transportarbeiderforbundet kutter fem millioner kroner

– Havnekonfliktene koster oss dyrt, sier forbundsleder Roger Hansen.
- Selv om forbundets økonomi gjør at vi må kutte, må vi spare andre steder enn på havnekonfliktene. Det er en sak vi bare må ta, sier leder i NTF, Roger Hansen (her til venstre på bildet fra starten av Yilport-boikotten i februar i fjor).

- Selv om forbundets økonomi gjør at vi må kutte, må vi spare andre steder enn på havnekonfliktene. Det er en sak vi bare må ta, sier leder i NTF, Roger Hansen (her til venstre på bildet fra starten av Yilport-boikotten i februar i fjor).

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Transportarbeiderforbundet har et budsjett på drøyt 100 millioner kroner i året. De faste kostnadene som det vanskelig kan kuttes i, gjør at handlingsrommet ligger på godt under halvparten.

Freder verving og tariff

I budsjettet for 2016 som ble vedtatt av Transportarbeideforbundets representantskap rett før jul, lå det innsparingsforslag på fem millioner kroner. Likevel er det budsjettert med et underskudd på over tre millioner kroner for inneværende år.

– Forbundets økonomiske situasjon gjør det nødvendig med sparetiltak, men det viktigste arbeidet vi gjør, nemlig verving og tariffarbeid blir spart, understreker forbundsleder Roger Hansen.

Han utelukker ikke at det kan bli spart enda mer enn det er foreslått i budsjettet.

– Vi kommer til å se på all aktivitet gjennom året, for å kunne spare enda mer, og dermed redusere underskuddet, sier han.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Mange kutt

Blant sparetiltakene er kutt i utgivelser i Transportarbeideren, at flere av forbundsstyremøter blir tatt på telefon, og at de tillitsvalgte ikke får lønnsøkning i 2016.

– I tillegg vil vi avholde kurs i egne lokaler så langt som det er mulig, og bransjekonferansen vil eksempelvis bli kortet ned til kun å dreie seg om det kommende tariffoppgjøret, sier Hansen.

Hansen forteller at hver eneste post i budsjettet er gjennomgått for å finne innsparingsmuligheter.

– Vi må optimalisere alt det vi gjør i forhold til organisasjonsarbeidet. Vi kommer til å bli strengere i vurderingene av hvilke arrangementer vi vil reise på, og hvem og hvor mange som skal reise. Å dra på møter som det er "kjekt å være på", blir skåret ned til nærmest ingenting, sier NTF-lederen.

Få nyhetsbrevet vårt her:

Kutter stilling

Det kanskje mest dramatiske kuttet er at stillingen som informasjonsansvarlig fjernes.

– Det er først og fremst dramatisk for han det gjelder. Vi tok en vurdering på hvilke stillinger vi måtte ha, og hvilke vi kunne unnvære og håndtere selv. Da kom vi fram til at den stillingen kunne kuttes. Før vi ansatte Bjørn Sandnes, gjorde vi den jobben selv, sier han.

Hvem på forbundets hovedkontor som skal ta de ulike oppgavene Sandnes har utført, er fremdeles ikke klart.

– Han er her jo ennå, men vi jobber med hvordan de ulike oppgavene skal løses, sier Hansen som innrømmer at det har vært vanskelig å si opp en kollega.

– Jeg ble ikke tillitsvalgt for å kunne være en arbeidsgiver som sier opp folk, sier han, og takker samtidig for den ryddigheten Sandnes har vist i prosessen.

Dyre konflikter

Hansen legger ikke skjul på at de årelange havnekonfliktene påvirker forbundets økonomi. Som FriFagbevegelse tidligere har skrevet, har forbundet til nå brukt mer enn 20 millioner kroner på konflikten.

– Den vanskelige økonomien dreier seg mye om havnekonfliktene. Det er det ingen tvil om, men uavhengig av den, er det uansett smart å gå gjennom hvordan man bruker penger. Noen konflikter er vi imidlertid nødt til å ta, og vi kan ikke si at vi ikke kan ta havnekonfliktene. Da må vi heller spare på andre måter, poengterer forbundsleder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen.

• Les også: Transport vil ha forbundsvist lønnsoppgjør

Jeg ble ikke tillitsvalgt for å kunne være en arbeidsgiver som sier opp folk.

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet

Trist, men stolt

I fjor høst feiret forbundet 60-årsdagen til Bjørn Sandnes. Et snaut halvår senere står han uten jobb.

– Jeg har jo sett de samme tallene som dem, sier Bjørn Sandnes til Transportarbeideren.

Derfor var han ikke overrasket over at antall stillinger på hovedkontoret kunne bli redusert.

– Men det var jo ikke hyggelig at det var min som ble fjerna. Jeg trodde jeg hadde jobb til "evig tid", sier Sandnes.

Allerede en god stund før jul fikk han beskjed om at hans stilling var i faresonen, og skryter samtidig av det han omtaler som en veldig ryddig oppsigelsesprosess.

– Jeg har blitt løpende informert, sier han.

Sandnes kom til NTF i oktober 2011. Den 31. januar blir den siste arbeidsdagen for ham i Transportarbeiderforbundet.

– Jeg ville ikke vært disse årene foruten. Det skjer noe hele tiden i dette forbundet, så det er aldri kjedelig her, smiler han.

Han innrømmer at det er kollegene han kommer til å savne mest. I tillegg til tariffoppgjørene.

– Jeg har vært med nesten alle forhandlinger og meklinger siden jeg begynte i NTF, så jeg kommer vel til å få abstinenser under hovedoppgjøret til våren, ler han.

I tillegg til informasjonsoppgaver, har han også skrevet mange av høringssvarene forbundet har levert. Bare i fjor ble det 16 stykker.

– Jeg er stolt av å ha jobbet i NTF, og at jeg har vært med på å bidra til å bevege politikken i den retningen forbundet og de tillitsvalgte ønsker. Samtidig er jeg trist og lei meg for å miste jobben. Jeg fylte 60 år i august i fjor, og alderen min gjør det ikke lettere å få seg noe nytt å gjøre, sier han.

Noe nytt å gå til har han ikke.

– Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre framover, men jeg håper å kunne fortsette innen informasjonsbransjen, avslutter Bjørn Sandnes.

Annonse
Annonse