JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skal forske på lærertetthet

SL vil følge nøye med på et forsøk som skal finne effekten av lærertettheten.

Forbundsstyret i Skolenes landsforbund (SL) ønsker å følge nøye med på et forsøk Stortinget har vedtatt for å finne effekten av lærertetthet.

Uklarheter i forsøket

500 millioner kroner kroner skal brukes over fire år for å finne ut hvordan det går med elevenes læring når skolen får flere lærerstillinger.

Nær 400 millioner kroner skal gå til ekstra lærerstillinger på 1.–4. trinn i rundt 300 skoler.

– Hvordan dette skal måles og hvilke måleindikatorer som skal brukes, er fortsatt uklart, sa vikarierende forbundssekretær Geir Allan Stava, da han la fram saken for forbundsstyret
15. januar.

Han frykter at forsøket vil sette lokk på kravet om norm for lærertetthet i skolen. Krav om norm for lærertetthet vil nemlig de neste fire årene kunne bli avvist med henvisning til at man må avvente resultat av forsøket, mente han.

Ønsker fakta fram

Forbundsstyret ønsker å finne ut hvordan det faktisk står til med lærertettheten i dag i 1.–4. trinn.

– Vi trenger å få vite hvor mange klasser som har for eksempel 30 eller 15 elever i klassen. Da kan vi sammenligne og se om klasser med få elever scorer bedre enn klasser med mange elever, sa Stava.

Statsråden har ikke vært villig til å legge fram slike tall, men det mener forbundsstyret i SL at tida er inne for å kreve blir lagt fram.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse