JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hotell- og restaurantbransjen:

Jobber lange vakter uten overtid

Mangelfulle arbeidsavtaler, uforsvarlig lange vakter og brudd på reglene om overtidsbetaling. Det fant Arbeidstilsynet på 2.000 tilsyn i hotell- og restaurantbransjen i fjor.
Arbeidstilsynet har prioritert overnattings- og serveringsbransjen i 2015 og 2016.

Arbeidstilsynet har prioritert overnattings- og serveringsbransjen i 2015 og 2016.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

hanne@lomedia.no

Deler av næringen har store arbeidsmiljøutfordringer, og preges også av useriøse virksomheter og sosial dumping, ifølge Arbeidstilsynet, som har prioritert servering- og overnattingsbransjene både i fjor og i år.

Mange av tilsynene er gjort i samarbeid med andre etater som Skatteetaten og Mattilsynet.

– Noen ansatte jobber enormt lange vakter, ofte uten overtidsbetaling, og langt utenfor lovens bestemmelser om arbeidstid. Vi har sett eksempler på ansatte som har jobbet helt opp imot 17-18 timer flere dager i strekk, sier Arbeidstilsynets prosjektleder, Trine E. Hammer.

• Følg oss på Facebook og Twitter

– Gjennom kontroll og veiledning jobber vi for å bedre arbeidsforholdene for de ansatte, og for at arbeidsgiverne skal få økt kunnskap om reglene i norsk arbeidsliv, og at de skal følge regelverket, sier direktør for Arbeidstilsynet, Ingrid Finboe Svendsen.

Selv om de aller fleste arbeidstakerne har arbeidskontrakt, så er den ofte mangefull.

– Arbeidskontrakten skal blant annet alltid si noe om når og hvor man skal jobbe, hva man skal ha i lønn og når man skal få lønn. Den er det viktigste juridiske dokumentet man har i et arbeidsforhold, sier Finboe Svendsen.

Ingen lokale lønnsforhandlinger i hotell og restaurant

Mange av de kontrollerte virksomhetene har også fått en eller flere reaksjoner på grunn av at de ikke har valgt verneombud, at arbeidsgiver mangler opplæring i helse-, miljø- og sikkerhet, og at virksomhetene ikke har knyttet til seg bedriftshelsetjeneste, som er lovpålagt i bransjen.

Få nyhetsbrevet vårt

– Dette er viktig å ha på plass for at virksomhetene skal jobbe godt og systematisk med forebyggende HMS-arbeid, for å unngå at noen blir syke eller skadet på jobb, sier Finboe Svendsen.

Også i 2016 skal Arbeidstilsynet gjennomføre 2.000 tilsyn, med ekstra innsats i høysesongene, sommer, jul, vinter og påske.

– Mange virksomheter har hovedsakelig drift i sesong med mange ansatte på jobb –og høyest risiko for brudd på lovverket i disse periodene, sier Hammer.

Milliardsluk i restaurantnæringen

Fakta

• 8 av 10 virksomheter har fått reaksjon etter tilsyn.

• Mer enn halvparten av de kontrollerte virksomhetene har mangelfulle arbeidsavtaler

• Nærmere 4 av 10 bryter reglene om overtidsbetaling.

• Nærmere 40 prosent av arbeidsgiverne mangler opplæring i helse-, miljø og sikkerhet.

• I serveringsbransjen mangler 3 av 10 en arbeidsplan.

• 5 av 10 av virksomhetene i serveringsbransjen mangler godkjent bedriftshelsetjeneste.

• Nesten 7 av 10 i serveringsbransjen har ikke valgt verneombud

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fakta

• 8 av 10 virksomheter har fått reaksjon etter tilsyn.

• Mer enn halvparten av de kontrollerte virksomhetene har mangelfulle arbeidsavtaler

• Nærmere 4 av 10 bryter reglene om overtidsbetaling.

• Nærmere 40 prosent av arbeidsgiverne mangler opplæring i helse-, miljø og sikkerhet.

• I serveringsbransjen mangler 3 av 10 en arbeidsplan.

• 5 av 10 av virksomhetene i serveringsbransjen mangler godkjent bedriftshelsetjeneste.

• Nesten 7 av 10 i serveringsbransjen har ikke valgt verneombud