JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten Norge vil effektivisere kundesentrene

Ansatte i kundeservice er usikre på framtiden

De ansatte er usikre på hva som vil skje, når Posten Norge vil effektivisere kundesentrene.
FOR LITE, FOR SENT: Gerd Sandell mener Posten Norge går for fort fram, når de vil effektivisere kundesentrene. Nå etterlyser hun og de ansatte mer informasjon.

FOR LITE, FOR SENT: Gerd Sandell mener Posten Norge går for fort fram, når de vil effektivisere kundesentrene. Nå etterlyser hun og de ansatte mer informasjon.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Posten Norge undersøker mulighetene for å effektivisere kundeservice på tvers av divisjonene. Til sammen sju kundesentre, omlag 350 ansatte, er under lupen

Ved Posten og Bring kundesenter i Sarpsborg er de ansatte usikre på hva effektiviseringen vil bety for dem.

– Det er litt uro i rekkene. Folk er usikre – spesielt de med kort ansiennitet. Vi vet jo egentlig ingenting, sier Gerd Sandell, Postkoms tillitsvalgt ved enheten.

• (26.01.2016:) Posten Norge varsler kutt i kundesentrene

Etterlyser informasjon

Hun mener informasjonen som de ansatte har fått har vært dårlig – og den kom sent.

– De fleste hadde ikke hørt noe som helst om dette før de leste om det på nettet. Det er kritikkverdig, fastslår Sandell.

I Sarpsborg er det drøyt 70 ansatte fordelt på tre team og administrasjon. Det de ansatte vet så langt er at det skal gjennomføres Lean allerede i månedsskiftet februar-mars. Sandell reagerer på at Posten går veldig fort fram.

– Ting skal skje så fort. Hvorfor det, lurer jeg på. Man sitter med en følelse av at alt er avgjort. Uansett vil vi vite mer. Vi etterlyser mer informasjon fra ledelsen, sier Sandell.

Ingenting er bestemt

Posten Norge understreker at ingen avgjørelser er tatt.

– Vi er i en tidlig fase av denne prosessen. Vi har påbegynt et arbeid for å undersøke mulighetene for effektivisering. Ingenting er bestemt ennå, men vi har forståelse for at informasjonen om mulige endringer kan skape uro blant de ansatte. Derfor ønsker også ledelsen i Posten Norge å være tidlig ute med informasjon, og ser at medarbeiderne kunne fått informasjon raskere etter drøftingsmøtet, sier regiondirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Norge.

Han understreker at de bestreber seg hele tiden på å gi god informasjon så tidlig som mulig.

– I tiden frem til påske vil det kun pågå en kartlegging, og vi har varslet at det da kommer ny informasjon. Ettersom det ikke er lagt frem noen tidsplan utover det, kan vi vanskelig kommentere kritikken om at prosessen går for fort, sier Ryen.

Vurderer rutiner og servicenivå

Når kartleggingen er gjennomført og vurderingene gjort, er neste steg å drøfte løsningene, konsekvensene og personalløpet med Postkom. Etter planen skal dette skje i løpet av mars. Blant annet vil organisering, rutiner, åpningstider og servicenivå, og forenkling og avvikling av arbeidsoppgaver, bli vurdert.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse