JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO selger seg ut av Amedia

Gerd Kristiansen: – Det er vemodig.
Konsernsjef Are Skokstad i Amedia, LO-leder Gerd Kristiansen og  administrerende direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB.

Konsernsjef Are Skokstad i Amedia, LO-leder Gerd Kristiansen og administrerende direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB.

Tri Nguyen Dinh

yngvil@lomedia.no

torgny@lomedia.no

Sparebankstiftelsen DNB kjøper 100 prosent av Amedia og legger eierskapet til en egen avis-stiftelse. Det ble offentliggjort på en pressekonferanse i Amedias lokaler i Akersgata mandag.

• Følg oss på Facebook og Twitter

LO er største eier i Amedia, med 44,6 prosent av aksjene.Telenor Media Invest eier 44,2 prosent, mens stiftelsen Fritt Ord har hatt 2,97 prosent. Elleve andre fagforbund tilsluttet LO har hittil hatt småposter på mellom 0,003 og 4,08 prosent.

LO-leder Gerd Kristiansen sier i en pressemelding at det har vært viktig for LO å få på plass et norsk eierskap til Amedia i form av en eier med bredt samfunnsansvar som vil bygge avisene som lokale arenaer for debatt og demokratibygging, og som vil videreføre Amedias publisistiske plattform og formålsparagrafer.

– Det er både vemodig og et veiskille at LO avvikler sitt eierskap. Men vi har fått en framtidsrettet løsning for Amedia, sier Kristiansen.

– I LOs formålsparagraf står det at «LO skal arbeide for en sterk arbeiderpresse», hvordan skal dere følge opp det nå. Skal dere endre formålsparagrafen?

– Nei vi skal ikke gjøre om på formålsparagrafen. Vi skal bruke tida framover på hvordan vi skal følge opp formålsparagrafen, sa LO-lederen.

Hun sa videre at det var viktig for LO at Amedia hadde fått et hundre prosent norsk eierskap, som har finansielle muskler og som skal sikre lokal forankring.

– Da vi startet denne prosessen i august var det ingen som visste hvor vi kom til å ende, jeg er veldig bekvem med Sparebankstiftelsen DNB som eier, forklarte Kristiansen.

Tri Nguyen Dinh

Grafisk-leder ber LO selge seg helt ut av Amedia

Adminstrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB, André Støylen, redegjorde for hvordan stiftelsen har tenkt. Stiftelsen har ikke tidligere vært engasjert i media.

– Men disse 65 lokalavisene er en utrolig viktig arena for frivilligheten og lokaldemokrati og alt annet som vi støtter.

De hadde satt opp tre kriterier som måtte oppfylles at mediene er viktige lokalt, at det er en framtid for lokaljournalistikken og at de var selveiende. Han innrømmet at det vanskeligste kriteriet å oppfylle var å få til en betalingsvilje også når det gjaldt lokaljournalistikken.

Det vil ikke bli annerledes avkastningskrav for avisene med nye eiere. Alle avisene må gå med overskudd. Sparebankstiftelsen DNB krever ikke avkastning på investeringen, men ne kan ikke vente ytterligere overføringer.

– Det er gode muligheter for å lykkes og for å sitere tidligere statsminister Jan P. Syse: «Det er mange skjær i sjøen og vi skal innom dem alle», sa Støylen.

Salget verdsetter Amedia til 1,4 milliarder kroner. Etter fradrag for gjeld og gjeldsrelaterte poster er kjøpesummen for aksjene 395 millioner kroner. LOs andel av dette er 176 millioner kroner. Ved utgangen av 2014 verdsatte LO sine Amedia-aksjer til 207 millioner, og det etter at verdien av aksjene ble nedskrevet med 190 millioner kroner det året. Verdien 1. janunar 2015 var satt til nesten 400 millioner kroner.

– Hvor mye har LO tapt på Amedia-aksjene?

– Vi har ikke tapt mye. I dette regnskapet må en også ta med at LO har hatt et utbytte på ni prosent i gjennomsnitt av denne aksjeinvesteringen de siste ti årene, svarer LO-lederen på spørsmålet.

Formell overtagelse forventes å skje i april.

– Er dere fornøyd nå?

Konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro vil ikke juble helt ennå.

– Vi har hatt et møte med de nye eierne i dag, så vi har fått høre hvordan de tenker, og jeg føler at de tenker mye riktig, sier hun.

Eva Stenbro, konserntillitsvalgt i Amedia.

Eva Stenbro, konserntillitsvalgt i Amedia.

Torgny Hasås

Leder i Arbeiderbevegelsens presseforbund, Nina Hanssen, som organiserer journalister i Amedia sier at hun er skuffet over at LO går helt ut og over manglende informasjon underveis. Hun er spent på den nye eieren og håper på et godt samarbeid.

Sparebankstiftelsen DNB kjøper 100 prosent med et lite forbehold. Amedia eier mediebedrifter i Russland hvis ikke Sparebankstiftelsen DNB blir godkjent av russiske myndigheter har de gamle eierne sagt ja til å kjøpe tilbake disse eierpostene

LO selger Amedia

• Amedia er landets største aviskonsern målt i antall aviser.

• Konsernet har 2800 ansatte.

• LO er største eier i Amedia, med 44,6 prosent av aksjene.

• Telenor Media Invest eier 44,2 prosent.

• Stiftelsen Fritt Ord 3 prosent.

• Etablert i 1948 som Norsk Arbeiderpresse. Fra 1994 til 2012 het konsernet A-pressen.

• A-pressen kjøpte Edda Media i 2012 fra britiske Mecom og tok navnet Amedia.

Kilde: NTB og Klassekampen

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

LO selger Amedia

• Amedia er landets største aviskonsern målt i antall aviser.

• Konsernet har 2800 ansatte.

• LO er største eier i Amedia, med 44,6 prosent av aksjene.

• Telenor Media Invest eier 44,2 prosent.

• Stiftelsen Fritt Ord 3 prosent.

• Etablert i 1948 som Norsk Arbeiderpresse. Fra 1994 til 2012 het konsernet A-pressen.

• A-pressen kjøpte Edda Media i 2012 fra britiske Mecom og tok navnet Amedia.

Kilde: NTB og Klassekampen