JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nasjonalt senter for tunnelsikkerhet til Rogaland

LOs fylkeskonferanse i Rogaland ber regjeringen etablere et nasjonalt kompetanse- og treningssenter for tunnelsikkerhet i Rogaland.

Colourbox.com

Rogaland har og vil få mange, lange, bratte, dype og komplekse undersjøiske veitunneler. Når Ryfast og Rogfast er ferdigstilt vil det være over 120 km undersjøiske tunnelløp. Rogfast vil være verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Ulykker og brann i tunneler med høy stigningsgrad er en særdeles utfordrende situasjon å håndtere for redningsetatene. Transportøkonomisk institutt har gjennomført en omfattende kartlegging av tunnelbranner og tilløp til branner i tunneler i Norge. Tallene viser at undersjøiske tunneler er betydelig overrepresentert når det gjelder brann og tilløp til brann. 44 prosent av hendelsene var i undersjøiske tunneler – som i Norge utgjør 4 prosent av den totale tunnelmengden. Rogfast og Ryfast, som i verdensmålestokk er unike i lengde og kompleksitet, vil gi brannvesen og andre redningsetater store utfordringer i forhold til kompetanseoppbygging og spesialisert utstyr.

I tillegg til Rogaland brann og redning, som er et interkommunalt brannvesen for 10 kommuner, finnes det også andre sterke kompetansemiljøer i regionen på beredskap og sikkerhet; Samfunnssikkerhetssenteret i Rogaland, SEROS ved Universitetet i Stavanger og Mastergradstudier innen brannsikkerhet ved Høgskolen Stord Haugesund. Samspillet fremkaller ikke bare en unik norsk kompetanse men også i Europeisk målestokk.

Ved bygging av Rogfast skal det bygges en 700 meter lang tunnel for å ta ut steinmasser. Denne tunnelen skal stenges når Rogfast tas i bruk.

LOs fylkeskonferanse i Rogaland mener denne tunnelen i etterkant må utvikles til en øvingstunnel med de momenter og stigning som brukes innen de nye undersjøiske tunnelene. Tunnelen bør således av staten utrustes og stilles til disposisjon for brann, redning, forskning, utdanning og utvikling.

Norge trenger å bygge kompetanse på tunnelsikkerhet, og et eget nasjonalt senter for tunnelsikkerhet må etableres. Formålet med dette senteret må være å styrke kompetansen blant alle nødetatene om hvordan håndtere ulykker i lange og bratte tunneler. Senteret må også tilby treningsfasiliteter slik at praktisk og realistisk trening av mannskapene kan gjennomføres.

LOs fylkeskonferanse i Rogaland mener at Rogaland er det mest naturlige sted å etablere et nasjonalt senter for tunnelsikkerhet. Nedbemanningen i oljerelatert virksomhet, herunder sikkerhet, gjør at Rogaland for tiden har mye ledig kompetanse på dette området. Det vil være særdeles uklokt av regjeringen å ikke benytte seg av denne unike kompetansen ved ikke å legge et nasjonalt senter for tunnelsikkerhet til Rogaland.

Senteret må etableres som en del av Samfunnssikkerhetssenteret i Rogaland / SASIRO nå, og senere utvides med tunnel i forbindelse med RYFAST-prosjektet.

Senteret må tilby opplæring til mannskaper innen brann – redning og øvrige nødetater, yrkessjåfører og entreprenører ansatte, fra hele Norge.

Annonse
Annonse