Transportarbeidere aksjonerte mot Nor Lines i Stavanger
De kom fra Hammerfest i nord, til Fredrikstad i øst for å vise hva de mener om Nor Lines. Rundt 70 bryggesjauere samlet seg i formiddag i Stavanger. Felles for alle; de har fått mer enn nok av Nor Lines.
Rundt 70 personer hadde møtt opp i Stavanger i formiddag – til appeller mot Nor Lines. Flere hadde mye å si under den timelange markeringen.
Per Thime
transportarbeideren@lomedia.no
– De driver med sosial dumping og det dreier hele virksomheten til Nor Lines seg om, tordnet forbundsleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet da han holdt appell i forbindelse med markeringen mot selskapet i Stavanger.
De rundt 70 fremmøtte kom fra flere steder i landet. Her var det arbeidere fra Hammerfest, Tromsø, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Oslo og fra Fredrikstad.
– Dette viser bare litt om hvor viktig dette er, sier Johnsen.
Siden 1914
Stridens kjerne er en rammeavtale mellom LO og NHO som gir bryggearbeiderne organisert i Norsk Transportarbeiderforbund fortrinnsrett på lossing og lasting av alle skip i offentlige havner. En rett de har hatt siden 1914. En av dem som har stått hardt på i striden er Jarl Terje Lilledal. Fra sin plass i Tananger havn på Sola har han vært med å aksjonere i mer enn to år.
– Det er bra at kampviljen fortsatt er her, og vi er glade for den støtten vi får fra flere forbund som i dag er representert under denne markeringen mot selskapet, forteller han.
Tidligere denne uka kom det nytt i saken. EFTA-domstolen mener rammeavtalen for havnene er i strid med EØS-avtalen. Dermed reises nye spørsmål om lovligheten av havnearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting av skip i norske havner.
– Tapet i EFTA-domstolen var som forventet, det endrer ikke noe. Jeg regner med at når saken når Høyesterett blir utfallet et annet, sa Lilledal.
Snakker med aksjonærene
Flere steder i landet er det pågående aksjoner. Ingen av aksjonene er eller blir avblåst som følge av dommen i EFTA-domstolen. Kampviljen er fortsatt like stor, vel to og et halvt år etter starten i Risavika. Norsk Transportarbeiderforbund betaler i dag streikestøtte til rundt 60 personer i de ulike konfliktene rundt i landet. Over 20 millioner kroner er brukt i forbindelse med de pågående aksjonene.
Leder av LO Stavanger og omegn, Rolf Bersås, var også blant dem som holdt appell i et vårkaldt Stavanger.
– Jeg for min del er drittlei alt som heter Nor Lines. Streikebryteri irriterer meg grenseløst, og jeg skal personlig ringe og snakke med aksjonærene i selskapet for å fortelle dem hva jeg mener. Enten nytter det, eller så ender det med et mageplask, sa han.
Frontfigurer i bresjen
I Stavanger var det flere som ville ha ordet. En av dem var den tidligere fagforeningsmannen Vegard Holm. Han er nå pensjonert, men fortsatt like engasjert. I sin appell trakk han frem fire personer han mente hadde gjort noe ekstra i striden. I tur og orden kom Jarl Terje Lilledal (Stavanger), Hans Åge Holmen (Mosjøen), Stig Skaug (Oslo) og Geir Ingebretsen (Tromsø) frem.
– Dette er fire personer jeg virkelig vil trekke frem. Alle har gjort og gjør en god innsats mens de står midt oppi konflikten, sa han.
I aksjonene rundt i landet har det også vært tilløp til fysiske konflikter.
– Politi har vært tilkalt, bryggearbeidere har blitt forsøkt påkjørt med truck. Det er ikke greit.
Flere arbeidere er også blitt bøtelagt av politiet, men konflikten er ikke avsluttet – og blir det trolig heller ikke, på kort sikt.