JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeidere aksjonerte mot Nor Lines i Stavanger

De kom fra Hammerfest i nord, til Fredrikstad i øst for å vise hva de mener om Nor Lines. Rundt 70 bryggesjauere samlet seg i formiddag i Stavanger. Felles for alle; de har fått mer enn nok av Nor Lines.
Rundt 70 personer hadde møtt opp i Stavanger i formiddag – til appeller mot Nor Lines. Flere hadde mye å si under den timelange markeringen.

Rundt 70 personer hadde møtt opp i Stavanger i formiddag – til appeller mot Nor Lines. Flere hadde mye å si under den timelange markeringen.

Per Thime

transportarbeideren@lomedia.no

– De driver med sosial dumping og det dreier hele virksomheten til Nor Lines seg om, tordnet forbundsleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet da han holdt appell i forbindelse med markeringen mot selskapet i Stavanger.

De rundt 70 fremmøtte kom fra flere steder i landet. Her var det arbeidere fra Hammerfest, Tromsø, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Oslo og fra Fredrikstad.

– Dette viser bare litt om hvor viktig dette er, sier Johnsen.

Siden 1914

Stridens kjerne er en rammeavtale mellom LO og NHO som gir bryggearbeiderne organisert i Norsk Transportarbeiderforbund fortrinnsrett på lossing og lasting av alle skip i offentlige havner. En rett de har hatt siden 1914. En av dem som har stått hardt på i striden er Jarl Terje Lilledal. Fra sin plass i Tananger havn på Sola har han vært med å aksjonere i mer enn to år.

– Det er bra at kampviljen fortsatt er her, og vi er glade for den støtten vi får fra flere forbund som i dag er representert under denne markeringen mot selskapet, forteller han.

Tidligere denne uka kom det nytt i saken. EFTA-domstolen mener rammeavtalen for havnene er i strid med EØS-avtalen. Dermed reises nye spørsmål om lovligheten av havnearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting av skip i norske havner.

– Tapet i EFTA-domstolen var som forventet, det endrer ikke noe. Jeg regner med at når saken når Høyesterett blir utfallet et annet, sa Lilledal.

Snakker med aksjonærene

Flere steder i landet er det pågående aksjoner. Ingen av aksjonene er eller blir avblåst som følge av dommen i EFTA-domstolen. Kampviljen er fortsatt like stor, vel to og et halvt år etter starten i Risavika. Norsk Transportarbeiderforbund betaler i dag streikestøtte til rundt 60 personer i de ulike konfliktene rundt i landet. Over 20 millioner kroner er brukt i forbindelse med de pågående aksjonene.

Leder av LO Stavanger og omegn, Rolf Bersås, var også blant dem som holdt appell i et vårkaldt Stavanger.

– Jeg for min del er drittlei alt som heter Nor Lines. Streikebryteri irriterer meg grenseløst, og jeg skal personlig ringe og snakke med aksjonærene i selskapet for å fortelle dem hva jeg mener. Enten nytter det, eller så ender det med et mageplask, sa han.

Frontfigurer i bresjen

I Stavanger var det flere som ville ha ordet. En av dem var den tidligere fagforeningsmannen Vegard Holm. Han er nå pensjonert, men fortsatt like engasjert. I sin appell trakk han frem fire personer han mente hadde gjort noe ekstra i striden. I tur og orden kom Jarl Terje Lilledal (Stavanger), Hans Åge Holmen (Mosjøen), Stig Skaug (Oslo) og Geir Ingebretsen (Tromsø) frem.

– Dette er fire personer jeg virkelig vil trekke frem. Alle har gjort og gjør en god innsats mens de står midt oppi konflikten, sa han.

I aksjonene rundt i landet har det også vært tilløp til fysiske konflikter.

– Politi har vært tilkalt, bryggearbeidere har blitt forsøkt påkjørt med truck. Det er ikke greit.

Flere arbeidere er også blitt bøtelagt av politiet, men konflikten er ikke avsluttet – og blir det trolig heller ikke, på kort sikt.

Annonse

Flere saker

Annonse