JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stor fare for sjåførstreik – Statoil og Esso rammes hardt

Sjåførene og arbeidsgiverne har halvannet døgn på seg til å bli enige om årets lønnsoppgjør. – Streikefaren er overhengende, sier forhandlingsleder Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet.
Mekler Inger-Marie Landfald skal prøve å få oppgjøret om ny tariffavtale for lastebilsjåførene i havn. Lykkes hun ikke, blir det streik fra onsdag.

Mekler Inger-Marie Landfald skal prøve å få oppgjøret om ny tariffavtale for lastebilsjåførene i havn. Lykkes hun ikke, blir det streik fra onsdag.

Roy Ervin Solstad

Partene satte seg ned hos Riksmekleren mandag klokka 12. Er de ikke blitt enige innen midnatt natt til onsdag, blir 550 sjåfører organisert i Transportarbeiderforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF) tatt ut i streik, i første omgang.

Distribusjon og godstransport over hele landet vil bli rammet, sammen med utkjøring av drivstoff til bensinstasjoner. I tillegg vil innhenting og transport av melk i enkelte deler av landet bli rammet.

Nå blir det skatt på kjøregodtgjørelse

Forhandler med NHO og NLF

Motparten består av NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund (NLF)

– Vi har blant annet varslet at våre medlemmer som jobber i Hoyer, hovedleverandøren av drivstoff til Statoil og Esso, blir tatt ut i streik i første omgang hvis meklingen ikke fører fram. Vi har selvfølgelig mulighet til å trappe opp og omfatte de andre leverandørene senere, sier Hagen til NTB.

Hvis meklingen ikke fører fram, starter streiken ved arbeidstidens begynnelse onsdag morgen.

– Dette vil blant annet gi drivstoffmangel i Oslo, Bergen og Trondheim, sier forhandlingssjef Linda Jæger i YTF.

Anita (21) må jobbe til hun er 75 år

Stor fare for konflikt

Hagen betegner faren for konflikt som større nå enn på flere år, siden arbeidsgiverne har fremmet krav om at de ansatte skal frasi seg allerede opparbeidede rettigheter og står overfor et solid lønnskrav fra de ansatte.

– Vi krever en kraftig økning i minstelønnssatsene. Sjåførene har i år etter år sakket akterut i lønnsutviklingen, sier Hagen.

Demper konkurransen fra utlandet

Tidligere er konkurranse fra utenlandske sjåfører blitt brukt som argument for å holde lønnsnivå og lønnsveksten i transportbransjen nede. Men siden minstelønnsnivå nå er allmenngjort, og dermed gjeldende for hele bransjen, er ikke konkurranseaspektet lenger gyldig som argument, mener forbundene.

Så lite tjener en ansatt i Ryanair

Annonse
Annonse