SOS-telefon for Nav-ansatte
Fellesorganisasjonen (FO) har en person, som arbeider på heltid med å svare på henvendelser fra medlemmer på Nav-kontorene, en slags SOS-telefon for frustrerte medlemmer.
– Da det er et veldig trykk på våre medlemmer på Nav-kontorene og de har en stri tørn samtidig som de sliter med omdømmet, viser forbundet at det bryr seg om dem og tar problemene på alvor, sier forbundsleder Randi Reese i Fellesorganisasjonen (FO). Forbundet har rundt 3 000 medlemmer i Nav-systemet, hovedsakelig knyttet til tidligere ansatte i den kommunale sosialtjenesten. Fos ”SOS-telefon” bemannes av en øremerket person, som har kontakten med de ansatte på heltid.
Ansatte tåler mye, men ikke alt
– Ikke morsomt å fortelle omverdenen at en jobber i arbeids- og velferdskontorene for tiden? – Situasjonen skaper fortvilelse og apati. Dette gjelder selvsagt ikke alle kontorer og alle ansatte, men det er frustrerende å ikke kunne bruke sine kunnskaper fullt ut og at kompetansen ikke blir verdsatt. Ansatte kan tåle mye i perioder dersom forbedringer kan ventes, men når en ikke blir hørt og innsatsen heller ikke verdsatt, kan arbeidsdagen bli vanskelig. Selv om den vanskelige situasjonen preger hele arbeidsmiljøet, slår de ansatte ring om hverandre og forstår andres problemer.
Har ikke lederne forstått hensikten med Nav?
– Det er primært FO-medlemmer som skal behandle søknader om sosialhjelp fordi ansatte på arbeidskontoret ikke rekker å gi arbeidsledighetstrygd? – Jeg finner det merkelig at ledere i Nav sier til ledigmeldte arbeidstakere at de skal gå til sosialen fordi det tar tid å behandle søknaden om trygd. Det virker som om de samme lederne ikke riktig har forstått bakgrunnen for opprettelsen av Nav og at de heller ikke tror på reformen. Hensikten med å samle de tre etatene (trygd, arbeidsformidling og sosial, vår anm.) under samme tak, var nettopp at folk skulle slippe å gå mellom dem. Slike uttalelser vitner om at ledelsen heller ikke påtar seg det ansvar de vitterlig har og at ledelsen ikke tar brukerne på alvor, svarer Randi Reese.
Ikke én kommunal stilling tilført
– Kanskje den tror at sosialtjenesten har nok folk og får sakene unna. – Den kommunale delen har ikke fått tilført en eneste stilling. Alle har gått til den statlige i forbindelse for å behandle søknader om dagpenger. FO har vært opptatt av å styrke bemanningen innenfor begge sektorer og lagt vesentlig vekt på at de ansatte skulle tilføres tilstrekkelig kompetanse innenfor de øvrige saksfelt, påpeker FO-lederen. Dette bekreftes av en undersøkelse i en ny rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet. Ni av ti Nav-ansatte har ikke fått tilstrekkelig opplæring i nye arbeidsoppgaver, viser rapporten. Forskningsleder Tone Alm Andreassen ved AFI advarer mot lokale Nav-kontorer der mange medarbeidere sier at de ikke har fått nok opplæring til å mestre alle sine nye arbeidsoppgaver. - Rapporten fra AFI finner du her Et høyt sykefravær, og medarbeidere som forsvinner, gjør at opplæringsbehovet og belastningen blir desto større på dem som er igjen på kontoret. Og det kommer jevnlig noe nytt som de lokale medarbeiderne må sette seg inn i, sier Andreassen.
Har medført mer byråkrati
Randi Reese fortsetter: – Ansatte tilknyttet sosialtjenesten jobber raskere fordi de ikke hemmes av samme byråkrati som den statlige delen. Saksbehandleren knyttet til sosialtjenesten behandler selv søknaden og tar standpunkt der og da, mens søknader om dagpenger mottas i 1. linja på det stedlige Nav-kontor og sendes deretter til et annet for viderebehandling. Jeg trodde faktisk at hensikten med Nav også var å etablere en smidigere saksbehandling.
Dette er et ledelsesproblem
– Hva ble gjort galt? – Da vi ga vår tilslutning til reformen, forutsatte vi at tilstrekkelig kompetanse ble tilført. Dette har ikke skjedd. Bakgrunnen for opprettelsen var å integrere de ulike faggruppene og etablere tverrfaglige grupper, men korte kurs er langt fra tilstrekkelig. Akkurat nå har offentligheten søkelys på utbetaling av dagpenger, men arbeidskontorene har jo langt flere oppgaver, som å få folk ut i arbeid igjen. Dette krever bred kompetanse innenfor en rekke områder. Denne kompetansen mangler i dag, og dette er et ledelsesproblem, fastslår Randi Reese, som i denne omgang ikke trekker fram det uholdbare i at de ansatte i Nav arbeider innenfor ulike tariffområder. Det er et forhold som ble påpekt før oppstart og som ennå ikke har funnet sin løsning.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer