JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nekter overvåkning

Årsmøtet i EL &I T Klubb Relacom mener installering av sendere i montørenes biler vil rasere arbeidsmiljøet og tillitsforholdet i bedriften.

anette@lo-media.no

Ledelsen i Relacom ønsker å innføre et system de kaller flåtestyring, der samtlige biler skal få digitale sendere. Slik skal ressursstyrerne få full kontroll på alle biler, og kan legge nye ordre på nærmeste bil. Men de ansatte kjøper ikke argumentene om at dette vil bli mer effektivt. – Våre folk får i de aller fleste tilfeller oppdragene tildelt dagen før. Skal noen omdisponeres, må ressursstyrer uansett ringe for å forhøre seg om hvem som kan gå fra den jobben de holder på med. Da er det ikke sikkert det blir nærmeste likevel, sier klubbleder Sissel Hallem i Relacom.

Massivt nei

Da årsmøtet i klubben nylig behandlet saken, var medlemmene massivt negative. – Systemet er kontrollerende og legger opp til en detaljstyring av de ansattes arbeid som gir lite rom for selv å kunne styre sin arbeidsdag. Systemet vil også medføre økt press for å løpe fortere. I tillegg legges det opp til overvåking av alle i produksjonen, noe som er helt uakseptabelt. Klubben vil kjempe mot innføring av flåtestyring med alle midler vi har til rådighet, uttaler årsmøtet.

– Ikke hensiktsmessig

De ansatte i Relacom får langt på vei støtte fra Hanne Marcussen fra Elektronisk forpost Norge, EFN. Dette er en forvillig organisasjon som har som formål å verne om borgerrettighetene i vår nye digitale verden. – Jeg kan ikke se at innføringen av sendere er hensiktsmessig i forhold til den fare det samtidig er for personvernet. Her gjelder det å ha klare retningslinjer før man setter i gang, sier Marcussen. Hun viser til at Datatilsynet sier de ansatte må ha samtykket i at opplysninger om deres adferd skal kunne brukes. Skal slikt samtykke kunne bli gitt, må det være enighet om rammene. – Er det eksterne eller interne som får tilgang på opplysningene, og hvilke personer er det? Hva er formålet med innføringen? Hvor lenge skal opplysningene lagres? Slike ting må avklares og skrives ned i skriftlige avtaler før systemet innføres, mener Marcussen.

Må kunne slå av

Hun mener også det er viktig at brukerne av bilen må ha rett til å slå av senderen. – Hvis det er forventet at du skal ha med deg bilen hjem, må du kunne slå av. Arbeidsgiveren din har ikke rett på å vite hvor du sover, eller hvor du handler på vei hjem. At ledelsen derfor vil ha sendere på hele natten, holder ikke mål, sier Marcussen. Hun mener det er svært viktig å ikke gi etter for argumenter som at ”gjerne for meg, jeg har ikke noe å skjule”. – Innføring av overvåkende systemer kan gjøre til at du endrer adferd fordi du er redd for at noen skal tro at du har noe å skjule. Da er vi på ville veier, mener hun.

Annonse
Annonse