Refser bankene
Flere banker har mangelfulle prisopplysninger på sine nettsider.
runar.norstad@anb.no
Dette er brudd på reglene for prisopplysninger og markedsføring av lån.
Ombudet har undersøkt informasjonen som gis på norske bankers hjemmesider. Konklusjonen er at enkelte banker utelater informasjon som er nødvendig for at forbrukerne skal kunne orientere seg i markedet.
Fungerende forbrukerombud Lars Grøndal krever at bankene rydder opp.
Manglende åpenhet
– Bankene plikter å gi fullstendige prisopplysninger både på hjemmesidene og som oppslag i filialene, sier Lars Grøndal til eget nettsted.
Ombudet krever spesielt at bankene må opplyse om renter.
– Forbrukere bør kunne sammenligne lånetilbud fra de ulike bankene. Derfor er det nødvendig med korrekte opplysninger på hjemmesidene.
– Denne gang har vi særlig lagt merke til manglende opplysninger om lånerenter. Åpenhet om lånerenter er avgjørende for at forbrukerne skal kunne sammenligne ulike tilbud, fortsetter Grøndal.
Flere kontroller
Forbrukerombudet har nylig sendt ut et brev til en rekke banker, der bankene blir bedt om å sørge for at prisene for samtlige tjenester fremgår av bankens hjemmesider innen 1. oktober.
Opplysningsplikten gjelder for alle tjenester banken tilbyr, ifølge Lars Grøndal.
Forbrukerombudet kommer til å følge opp bankene utover høsten, og kontrollere at samtlige aktører forholder seg til regelverket. (ANB)