JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skriker etter fagfolk

Norge har svært god barnehagedekning, men de ansatte mangler kompetanse: bare én av tre ansatte har førskolelærerutdanning.

I 2008 hadde 32,9 prosent – 26.774 personer – av de ansatte i norske barnehager førskolelærerutdanning. Altfor dårlig, mener Utdanningsforbundet.

– Med det ligger vi desidert lavest blant våre naboland når det gjelder formell kompetanse og kunnskap blant dem som har ansvaret for de minste. Vi krever av landets neste regjering – uansett hvilken farge den måtte få – at andelen med førskolelærerutdanning i barnehagen økes til 50 prosent, sier leder Helga Hjetland.

For å nå det målet, må det ansettes grovt regnet 10.000 førskolelærere de neste fire årene, om man tar utgangspunkt i antallet ansatte i barnehagen i dag.

Bra løft, men...

Den rødgrønne regjeringen har gjennom sitt barnehageløft sørget for tilnærmet full dekning. I 2007 gikk 249.815 barn i barnehagen. Det er 72,7 prosent av alle barna i Norge. Ett år senere var 77,5 prosent – 261.886 barn – i barnehagen. Årets tall er ikke klare, men målet om full barnehagedekning til alle som ønsker det er så godt som oppfylt.

– Vi er veldig fornøyd med den sittende regjeringens fokus på barnehagen, både med utbyggingen og med at regjeringen har tatt barnehagen på alvor ved å legge den inn under Kunnskapsdepartementet. Det har gitt et løft, sier Hjetland.

Noe av forklaringen på den lave andelen førskolelærere i barnehagen i Norge ligger i nettopp denne kraftige utbyggingen under de rødgrønne.

Utdanning gir trygghet

På Myrer Kanvas-barnehage i Oslo er situasjonen en ganske annen enn landet som sådan. Av ti årsverk er sju førskolelærere og tre assistenter. Det gir en positiv effekt over hele fjøla, mener assistent Baard Jakobsen.

– At det er så mange med faglig trygghet her, gjør at også jeg føler meg tryggere. Dermed gjør jeg en bedre jobb, sier Jakobsen til Dagsavisen.

Kenneth Pettersen er førskolelærer og pedagogisk leder i barnehagen. Også han ser klare fordeler med at så mange av de ansatte har relevant utdanning.

– Det blir lettere å rekruttere folk hit, fordi det finnes et fagmiljø her som gir impulser. Det gir et større engasjement, og det smitter over på barna.

Daglig leder Harald Øygard ser enda flere fordeler med en utdannet stab:

– Det gode miljøet gjør at flere velger å bli værende i yrket. Vi kaster ikke alt ansvar over på den ene med pedagogisk utdanning – fordi det er så mange av oss her.

«Unik mulighet»

Et problem i barnehagesektoren har lenge vært at de som har tatt førskolelærerutdanning i Norge gjerne har jobbet alle andre steder enn i barnehagen. Men det går i hvert fall rett vei: Av dem som avla eksamen som førskolelærer i 1998, var 56 prosent ansatt i barnehage to år etter eksamen. Av dem som tok eksamen i 2005, var tallet 77 prosent.

Det får Guldbrandsen til å konkludere at om målet er å få en høyere pedagogandel i barnehagen «har barnehagesektoren nå en unik mulighet til å oppnå dette». (ANB)

Annonse
Annonse