JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stort anbud i Trondheim

Åtte selskaper kniver om fem tunge bussruter denne høsten. Pakken omfatter over halvparten av passasjertrafikken i Trondheim, og planen er å konkurranseutsette enda mer i årene som kommer.

oystein@lomedia.no

Oppdragsgiver er et fylkeskommunalt selskap som regner med at det trengs 70 busser for å dekke behovet.

Hvor mange sjåfører dette berører er ikke avklart ennå.

Frist for å levere inn tilbud er satt til 10. september, deretter blir tre operatører valgt ut til videre forhandlinger. En avgjørelse er ventet i oktober eller november.

Forbedringer.

NJF er prinsipielt i mot anbud. Når dette ser ut til å ha kommet for å bli, er det nødvendig å gjøre det beste ut av det, mener leder i Bilpersonalets landsråd, Jan Audun Strand.

– Vi legger vekt på å stille krav til et godt arbeidsmiljø for sjåføren, og jobber også for å få billettsystemer uten håndtering av kontanter. Pengeløse reiser vil øke sikkerheten og forebygge ran, sier Strand.

Å få installert elektronisk betaling er noe de tillitsvalgte og Nettbuss-selskapene i Norge, Sverige og Danmark samarbeider om.

Team Trafikk har all kjøringen nå. Skulle de tape, har alle sjåfører som mister jobben rett til å bli med over til anbudsvinneren etter arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse. Personer over 55 skal prioriteres.

Minst 25 prosent av eventuelle bonusutbetalingene skal gå til de ansatte. Bonus skal beregnes ut fra en rekke kriterier. Punktlighet, informasjon om avgangstider, temperatur om bord, sjåførens kjørestil og kunnskap. Kvaliteten skal også måles ut fra sykefravær hos selskapet, renhold innvendig og utvendig samt kundetilfredshet.

Klart neste år.

Hele anbudspakken utgjør 8,1 millioner turer i året, og inneholder noen av rutene med høyest passasjertall i byen. Kjøringen starter når sommerrutene opphører i august 2010.

Resten av trafikken i Trondheim skal konkurranseutsettes i 2012, muligens i flere pakker. Ti år fram i tid skal etter planen alt i Sør-Trøndelag være lagt ut på anbud, administrert av det foreløpig navnløse fylkeskommunale selskapet som etter hvert får ansvaret for all busstrafikken.

Tre lokale og fem nasjonale selskaper kan legge inn tilbud. Team Trafikk vil forsøke å holde på videre, muligens i samarbeid med eieren Nettbuss. De to andre lokale er TrønderBilene og Gauldal Billag. Dessuten er Norgesbuss, Concordia Bus Norge og Tide prekvalifisert. Det samme gjelder Veolia, tidligere Connex, som eier og kjører Gråkallbanen i byen.

Nye kjøretøy.

Kravene til utslipp er strenge. I vurderingen veier miljøhensyn 30-40 prosent, pris 50-60 prosent og gjennomføring av oppdraget mellom 5 og 15 prosent. Valget faller på det ”totalt sett økonomisk mest fordelaktige tilbudet”.

EU stiller stadig strengere krav til utslipp fra alle typer motorer, og fram til 2013 gjelder den såkalte Euro 5-standarden. Oppdragsgiver forventer at det blir nye busser som tilfredsstiller dette.

– Hybridbusser med kombinert el- og dieseldrift er også sannsynlig, sier administrerende direktør Ada Myhren, administrerende direktør i det foreløpig navnløse fylkeskommunale selskapet som etter hvert får ansvaret for all busstrafikk i Sør-Trøndelag.

Utgjør 3,4 millioner kjørte kilometer i året.

I hovedsak tunge pendelruter.

Omfatter 40 prosent av all ruteproduksjon i Trondheim.

Oppdragsgiver regner med 70 busser.

Strenge krav til utslipp.

Selskapene gir tilbud på fem år og syv år, med mulig forlengelse i inntil to år.

Annonse
Annonse

Utgjør 3,4 millioner kjørte kilometer i året.

I hovedsak tunge pendelruter.

Omfatter 40 prosent av all ruteproduksjon i Trondheim.

Oppdragsgiver regner med 70 busser.

Strenge krav til utslipp.

Selskapene gir tilbud på fem år og syv år, med mulig forlengelse i inntil to år.