Bedre pasientrettigheter
Fra 1. september skal pasientombudene bidra til å løse problemer i forbindelse med den kommunale helsetjenesten.
Ordningen med pasientombud har vært lovbestemt siden 1. januar 2001. Ombudene har til nå gitt råd veiledning og informasjon til pasienter og pårørende som har vært i kontakt med sykehusene.
Nå blir ordningen utvidet til også å gjelde kommunale helse- og sosialtjenester.
– Utvidelsen gjør det lettere for brukere og pårørende å fremme sine interesser overfor helsesektoren, uansett om det gjelder kommunale tjenester eller sykehus, sier helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap).
Det er 18 pasientombud i Norge. I fjor fikk ombudene totalt 10.978 henvendelser, ifølge Helse- og omsorgsdepartementet.
Pasient- og brukerombudet har kontor i landets fylker og gir råd, veiledning og informasjon om rettigheter til pasienter, brukere og pårørende. Ombudet hjelper til med å finne rett instans for å oppklare eller klage på vedtak eller behandling. Den enkelte står fritt til å følge rådene man får av ombudet.
– Vi har god erfaring fra de åtte årene ordningen har eksistert og er nå glade for å kunne utvide tilbudet til flere grupper. Det er viktig at de som kommer i kontakt med helsesektoren har en uavhengig instans som pasient- og brukerombudet, sier Hanssen. (ANB-NTB)