JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Passasjerene taper i spillet om lyntog

Venstres Ola Elvestuen mener de togreisende taper i spillet om lyntog.

– Folk rundt storbyene i Norge er ikke opptatt av hvordan jernbanen skal bli om 20-30 år. De vil vite hva som skjer på kort sikt, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han mener lyntogdiskusjonen blir en avsporing som dekker over dagens problemer.

– Rødgrønne politikere skaper et inntrykk av at det tas radikale grep på veien mot lyntog. Men faktum er at uten konkrete vedtak og forseringer av flere dobbeltspor, Ringerikstunnel og Grenlandsbane, så har vi utsatt moderniseringen av jernbanen på ubestemt tid, sier Elvestuen.

Lunkent flertall

Venstre-nestlederen viser til at det er flertall blant partiene på Stortinget for å intensivere arbeidet med høyhastighetstog.

– Dette er også vi i Venstre tilhengere av, men i den nasjonale transportplanen som Stortinget vedtok i vår er det ikke engang fastsatt et årstall, eller bevilget en eneste krone til en slik togsatsing. Politikere er mest opptatt av å profilere seg på lyntog, men det hele er et spill for å flytte fokus bort fra at man ikke leverer viktige tiltak for bedre tilbud på kort sikt, sier Elvestuen lettere irritert.

Må oppgradere

– Dagens toghastiget er i snitt om lag 80 km i timen mellom de store byene. Med lyntog snakker vi om hastigheter over 200 km i timen. Det er innlysende at dette krever tid og enorme ressurser. Derfor må vi allerede nå oppgradere og forsere viktige strekninger for å nå kortsiktige målsettinger. Uten en slik satsing vil reisende stå i kø også de neste 20 årene, sier han.

– Lyntog i framtida avhenger av viktige prosjekter for redusert reisetid innenfor et langt kortere tidsperspektiv. Da nasjonal transportplan ble behandlet i Stortinget, foreslo Venstre å øke satsingen på jernbanen med 30 milliarder kroner på prosjekter som må gjennomføres snarest. Dette er helt avgjørende prosjekter, dersom lyntog i det hele tatt skal være mulig, sier Elvestuen.

Venstres plan

Dette er jernbaneprosjektene som Venstre har foreslått, men som de rødgrønne stemte imot:

* Ringerikstunnelen på Bergensbanen – fullfinansieres.

* Dobbeltspor Hamar – Lillehammer – fullfinansieres.

* Grenlandsbanen for sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen – fullfinansieres.

* Dobbeltspor Oslo-Ski – forseres.

* Eidangerforbindelsen – forseres.

* Dobbeltspor Sandbukta-Moss-Kleberget – forseres.

* Oppstart dobbeltspor sør for Drammen og tiltak for redusert reisetid på Vestfoldbanen – fullfinansieres. (ANB)

Annonse
Annonse