JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Varsler høyere bilavgifter

Bare i år har staten tapt 3,8 milliarder kroner i bilavgifter på grunn av en kraftig økning i salget av mer miljøvennlige biler med lavere avgifter.

Det kan bety at det går mot høyere bilavgifter.

Biler større enn en standard Passat vil bli ilagt en luksusskatt ifølge Aps Torgeir Micaelsen, som leder finanskomiteen. I tillegg vurderer regjeringen avgifter på bruk av bil for å kompensere for tapet, skriver Dagens Næringsliv.

Så langt i år har staten fått inn vel 3,8 milliarder kroner mindre i motorvognavgifter enn til samme tid i fjor. Noe av nedgangen kan forklares med lavere bilsalg, men det faktum at nye norske biler har fått vesentlig lavere CO2-utslipp, fører til at statens avgiftsinntekter, provenyet, går betydelig ned.

– Dette bekymrer meg litt. Slik velferdsstaten utvikler seg, trenger vi hver eneste kroner vi kan få til barnehager, helse og omsorg. Og vi skal opprettholde provenyet på bilavgiftene. Men jo bedre teknologien blir, desto mer krevende blir det å kreve inn penger, sier Micaelsen til avisen.

Det betyr innstramminger og økte avgifter.

– Vi må stramme til, og resultatet blir at «Standard-Passaten» blir dyrere. Biler større enn dette blir ilagt en luksusskatt, sier Micaelsen.

Teknologirådet, som har satt sammen en ekspertgruppe som har sett nærmere på miljø- og bilavgifter, mener det må utredes flere måter å avgiftsbelegge bilbruken på. En mulighet er å innføre GPS-overvåking av bilbruken, slik det er foreslått i Nederland.

CO2-utslippet fra den norske personbilparken utgjør rundt 9 prosent av det samlede utslippet i Norge. I det norske klimaforliket er målet å senke CO2-utslippet her i landet med 25 prosent innen 2020. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse