JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Selg Norge på fjordene

Norske fjorder er unike og bør brukes enda mer aktivt i markedsføringen av Norge som turistmål.

kjell.werner@anb.no

Det var beskjeden fra sjefredaktør Keith Bellows i National Geographic Traveler i Berlin torsdag.

Det amerikanske magasinet har kåret norske fjordlandskap til verdens mest betydningsfulle reisemål.

– Kombinasjonen av vakkert naturlandskap og velholdt, bebodd og aktivt brukt kulturlandskap gjør norske fjorder helt unike, sier Bellows.

Må bli bedre

Men han mener Norge må bli bedre til å markedsføre fjordene som reisemål.

– Dere må bli bedre til selge, er budskapet fra sjefredaktøren.

Han advarer mot å fokusere på det ekstreme som basehopping, løssnøkjøring og rafting. Volummarkedet ligger i opplevelser kombinert med lokal mat. Han mener at mange turister er opptatt av å møte lokale folk, gjerne hjemme hos en familie.

– Norge er i en unik salgsposisjon. Flere og flere er interessert i lokal mat. Dere må fortelle hvem som har laget maten, sier han.

Bruk Facdebook

– Og så må dere være klar over at turister liker å ta bilder. Dette må dere ta hensyn til, legger NGT-redaktøren til.

Han oppfordrer den norske reiselivsbransjen til å lage egne internettsider hvor turister kan få mulighet til å fortelle om sine opplevelser i Norge.

– Folk må sende inn sine historier, sier han og poengterer at nye sosiale medier som Facebook må brukes aktivt. Han minner om at det lever flere nordmenn i USA enn i Norge.

– Dere må være fornøyd med å være forskjellige fra andre land i verden, sier Bellows.

Riktig politikk

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp) likte det han hørte fra Bellows.

– Dette går rett inn i hjertet mitt. Forlandskapet vårt er en konsekvens av den norske landbrukspolitikken. Vi har dyr på beite og et landbruk i hele landet, sier Brekk og sier seg enig i at Norge er undersolgt som reisemål. (ANB)

Annonse
Annonse