JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever klarhet om lyntog

Ap-representanten Irene Johansen mener at Jernbaneverket trenerer politikernes ønsker om å se nye dobbeltspor og framtidig høyhastighetsbane i sammenheng.

kjell.werner@anb.no

– Jernbaneverket ser for snevert på dette. Det blir feil å se dobbeltsporet Oslo-Ski som et isolert prosjekt, sier stortingsrepresentant Irene Johansen (Ap) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Ap-representanten reagerer kraftig på uttalelser prosjektsjef Anne Katrine Kalager i Jernbaneverket nylig kom med til Dagsavisen.

Her hevdet Kalager at «det har lite for seg å dimensjonere Oslo-Ski for 250 kilometer i timen» dersom man ikke samtidig har et vedtak om å videreføre høyhastighetsbanen videre mot kontinentet.

Ber om klarhet

– Her uttaler Kalager seg på tvers av det som var intensjonene fra Stortinget da Nasjonal transportplan ble behandlet. Samferdselsministeren må rydde opp i denne saken slik at vi får klarhet i dette, sier Irene Johansen.

Ap-politikeren viser til Nasjonal transportplan, hvor det heter:

«Videre utredninger av høyhastighetsbaner i Norge skal ta utgangspunkt i hvor og hvordan eventuelle høyhastighetsbaner kan kobles til intercity-nettet for å oppnå raskere forbindelser mellom landsdelene. Gjennom disse utredningene må det framkomme hvilke reisetider det er mulig å oppnå mellom de største byene i landet gjennom utvikling av de eksisterende baner, sammenliknet med ulike alternativer for etablering av separate høyhastighetsbaner.»

Se sammenhenger

– Dette bør være klar tale for Jernbaneverket. Vi kan ikke planlegge jernbane stykkevis og delt. De ulike prosjektene må sees i sammenheng, sier Johansen.

Hun undrer seg over hvorfor Kalager bruker navnet Follobanen på strekningen Oslo-Ski.

– For meg er dobbeltsporet Oslo-Ski første del av Østfoldbanen og en framtidig høyhastighetsbane til kontinentet. Vi har allerede dobbeltspor til Moss, sier Johansen og legger til at fylkesordføreren og de lokale ordførerne langs Østfoldbanens vestre linje allerede er i gang med å se på hvordan et dobbeltspor gjennom hele fylket kan realiseres.

Oppdrag er gitt

– Derfor er det naturlig å se hele Østfoldbanen under ett. Samferdselsdepartementet har nemlig gitt Jernbaneverket i oppdrag med å se hvordan InterCity-utbyggingen med høyhastighetsstandard «kan kombineres med framtidig høyhastighet på fjernstrekningene», sier Johansen.

Hun innrømmer at det er en rekke momenter som må spille inn for en vurdering av om det skal åpnes for 200 km i timen eller 250 og mer.

– Men dette er momenter som vi må få klargjort, sier Johansen. (ANB)

Annonse
Annonse