JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Truer med boikott

Sjømannsforbundet er beredt til å boikotte de to slepebåtene som Kystverket har hyret inn som beredskap i Nord-Norge.

kjell.werner@anb.no

– Vi krever norske lønns- og arbeidsvilkår på slepebåter som staten leier inn. Derfor vurderer vi om det er grunnlag for boikottaksjoner, sier forbundsleder Jacqueline Smith i Norsk Sjømannsforbund til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Fra nyttår har staten gjennom Kystverket leid inn den Bahamas-registrerte «Ocean Supplier» og Panama-båten «North Crusader» til oppdrag utenfor kysten av Nord-Norge. Det er norsk kaptein og styrmann på begge slepebåtene, men ellers består besetningen av polakker og andre utenlandske sjøfolk.

– Vi må følge boikottloven, og et slikt framstøt fra oss må også godkjennes av Namsretten. Det springende punktet her er om situasjonen kan betegnes som utilbørlig. I verste fall kan det bli aktuelt med en ulovlig boikott, men da kan vi risikere erstatningssøksmål, presiserer forbundslederen.

Sosial dumping

– Det er helt uakseptabelt at regjeringen står bak en avtale med fartøyer hvor det ikke er inngått gyldige tariffavtaler. Vi har vært i flere møter med Fiskeridepartementet, men uten resultat, sier Jacqueline Smith.

Hun viser til at kampen mot sosial dumping er satt høyt på dagsordenen av den rødgrønne regjeringen.

– Vi mener det er statlig sosial dumping når Kystverket hyrer inn slepebåter uten norske lønns- og arbeidsvilkår. Vi forlanger ikke at det skal være norske skip, men vi krever altså norske lønns- og arbeidsvilkår. Den rødgrønne regjeringen burde ikke være bekjent av slepebåtkontraktene som er inngått i nord, sier Smith.

Stilte ikke krav

Kontraktene ble inngått i fjor høst. Kystverket stilte verken krav om norske lønnsvilkår eller skandinavisk språk for sjøfolkene om bord i de to slepenbåtene.

Kystverkets direktør for Troms og Finnmark, Frode Kjersem, forsvarte før jul kontraktene for de to slepebåtene i nord på følgende måte:

– Vi vurderte det slik at vi risikerte å ikke få tilbud fra rederiene som tilfredsstilte de nødvendige kravene. Vi risikerte å ikke være i stand til å løse oppgavene i nord, sa Kjersem til ANB.

Det er Troms Offshore som drifter de aktuelle slepebåtene. Selskapet vant anbudskonkurransen, mens Solstad Shipping tapte og måtte permittere 24 norske sjøfolk.

Ingen kommentar

Sjømannsforbundet krever at de inngåtte kontraktene heves og forlanger at det ikke inngås slike i fremtiden.

Allerede 17. november var Norsk Sjømannsforbund i møte med Fiskeridepartementet, og så sent som 8. februar ble det holdt møte med statssekretær Vidar Ulriksen (Ap) om striden.

Ulriksen vil ikke kommentere saken, siden det dreier seg om forhandlinger mellom en arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjon.

– Departementet har ingen rolle i dette, får ANB som svar i en sms fra kommunikasjonsenheten i Fiskeridepartementet.

Norsk farvann

Jacqueline Smith legger vekt på at slepebåtene må følge norsk avtaleverk siden de skal operere fast i norsk farvann.

– Det er klart at slepebåtene må ut i internasjonalt farvann når de skal hente skip i nød, men det er likevel snakk om en norskbasert. beredskap, sier hun.

– Det er veldig leit av situasjonen har fått utviklet seg slik. Det kan virke som at det har gått prestisje i saken fra Kystverkets side. Her har vi ledig norsk kapasitet, og så tillater regjeringen at utenlandske båter får jobben, sier Smith og etterlyser politisk handlekraft fra fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen. (ANB)

Annonse
Annonse