JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utbygging har topp prioritet

Avinor har tapt mellom 10 og 30 millioner kroner dagen siden askeskyen nådde norsk luftrom.

Nå er ledelsen i Avinor spent på hvor lang tid det tar før flytrafikken tar seg opp igjen. Hvis askeskyene kommer tilbake og flypassasjerene lar seg skremme, må Avinor se på investeringsplanene sine.

Men utbyggingen av en terminal 2 på Gardermoen og utbyggingen på Flesland har høyeste prioritet, sier Avinors konsernsjef Sverre Quale.

Planer

Avinor eier de fleste norske flyplassene, og ut fra ventet økning i flytrafikken er det lagt planer om betydelige utbygginger.

– Vi har investeringsplaner som ligger fast. Blir det en betydelig nedgang i flytrafikken, må vi gå gjennom planene og se hva som kan gjøres. Men planene om en terminal 2 på Gardermoen og utbyggingen på Flesland er det som står høyest på prioriteringslisten. Det skal mye til før det blir aktuelt å forskyve eller forsinke framdriften der, fastslår Quale.

Investeringer

Avinor er i samtale med Samferdselsdepartementet om utbyggingsplanene på Gardermoen og Flesland.

– Vi må se på dette sammen med departementet, for dette er investeringer som er viktige for oss. Vi håper derfor vi får gehør for våre planer. Vi håper og tror at de vil gi oss konsesjon til å bygge, sier Quale.

Quale sier krisen ikke vil påvirke det pågående sikkerhetsarbeidet rundt småflyplassene.

Bedre utsikter

Onsdag var askeproblemene nærmest borte, og flytrafikken går mot normalisering. Men mange fly var innstilt, og flyselskapene melder at det vil ta noen dager før trafikken kan gå som normalt.

– I løpet av et par dager er det full trafikk igjen. Så er spørsmålet om hvor lang tid det tar før folk komme tilbake, og om det kommer nye askeproblemer, sier Quale.

– Vi har langsiktige investeringsplaner som går over fem til ti år, så hvis dette blir en kortvarig krise vil det ikke få vesentlig betydning. Etter tre og en halv måned i år lå trafikken 4 prosent høyere enn i fjor. Vi hadde budsjettert med nullvekst- så vi har litt å gå på, sier Quale.

Utbytte

Det helstatlige selskapet har de to siste årene sluppet å betale utbytte til sine eiere på grunn av finanskrisen. Men nå er det behov for mer enn kun utbyttefritak, fastslår Quale.

Avinor har tidligere ønsket å få en fast overføring over statsbudsjettet til det regionale flyplassnettet, hvor de ikke tjener penger. På spørsmål om Avinor vil komme tilbake til dette kravet, viser Quale til eiermeldingen, hvor det står at departementet til enhver tid skal vurderer Avinors økonomiske situasjon. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse