JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil straffe store biler

KrF vil gjøre det dyrere å kjøre et miljøsvin av en bil.

kjell.werner@anb.no

– Vi vil ha et system for differensiert avgift i bomringer basert på bilens utslipp av CO2, sier KrFs Knut Arild Hareide til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Dette må utredes nærmere, men jeg føler meg relativt sikker på at et slikt system kan være på plass i 2013 dersom det er politisk vilje i andre partier, sier Hareide.

Rushtidsavgift

– Forslaget vårt bør være relativt enkelt å innføre. Når man registrerer bilen, så havner den i en prisklasse for bompengeavgift basert på utslipp. Da blir det dyrere å kjøre en stor forurensende SUV gjennom en bomring mens det blir billigere med liten miljøvennlig bil. Vi følger prinsippet om at forurenser skal betale, sier Hareide.

Han vil innføre rushtidsavgift i de største byene i form av køprising og veiprising.

– Køprising er veldig bra, sier Hareide.

Kutter utslipp

Sammen med miljøtalskvinne Line Henriette Hjemdal lanserer Hareide nå KrFs klimakur for transportsektoren.

– Vi mener det er realistisk å redusere utslippene fra transportsektoren fra 16 til 12 millioner tonn innen 2020. Det er vårt utspill overfor de andre borgerlige partiene og regjeringen, sier Hareide, som er leder av Stortingets transportkomité.

– Vi er nødt til å gjennomføre restriktive tiltak overfor biltrafikken, ikke minst i de store byene, sier han.

Lavere priser

Hareide oppfordrer til et politisk forlik om en jernbanepolitikk som går utover rammene som er vedtatt i den nasjonale transportplanen.

– Dette må innebære utbygging av intercityområdet på Østlandet innen 2020 og et ytre område innen 2030, sier han og tar til orde for lavere priser på kollektivtransport og belønning av byer som satser på et bedre kollektivtilbud.

– KrF kommer med flere tiltak som også går i pluss samfunnsøkonomisk, tilføyer Hjemdal.

Biodrivstoff

– Og så vil vi stimulere til økt bruk av biodrivstoff, sier Lien Henriette Hjemdal og poengterer at dette er det tiltak som kan gi størst klimaeffekt.

– Hvis vi klarer å samle inn alt husholdningsavfallet, så vil 14 prosent av bilene kunne gå på biogass, sier hun.

KrF vil skjerpe omsetningspåbudet for biodrivstoff. Partiets miljøtalskvinne ønsker å gjøre andre generasjons biodrivstoff konkurransedyktig.

Partiet vil videre innføre skattefritak for arbeidsgiverbetalt kollektivtransport, mens ansatte som får gratis parkeringsplass av bedriften skal skattlegges. Partiet vil også øke CO2-avgiften på flytrafikk. (ANB)

Annonse
Annonse