JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Følger Facebook-reklamen tett

Norges nye forbrukerombud, Gry Nergård, vil jobbe mot kommersielt press, særlig mot barn, på Facebook.

christina.halvorsen@anb.no

Gry Nergård ble fredag utnevnt til forbrukerombud, en jobb hun har fungert i siden august i år og som hun overtar etter Bjørn Erik Thon.

På en pressekonferanse med forbrukerminister Audun Lysbakken (SV), fortalte Nergård at hun blant vil jobbe mot kommersielt press på nye møteplasser som Facebook.

– Vi har blant annet innledet et samarbeid med de nordiske forbrukerombudene om å se på reklame på Facebook, det er et generelt problem, men det er også et problem for veldig mange barn og unge som ferdes mye der. Vi må sikre at man ikke blir utsatt for kommersielt press og reklame som man ikke skal bli utsatt for, sier Nergård.

Vurdere opp mot lovverk

– Hvilke typer reklame ønsker du å begrense?

– Det vi skal gjøre først er å se på hvilke former for reklame som finnes på Facebook, og det er veldig mange forskjellige typer. Første jobb blir å kategorisere og finne ut hvilke typer som oppstår der og se om vi har lovgivning i dag som regulerer alle de formene for reklame. Hvis vi har lovgivning, må vi sørge for at den etterleves også på de nye møteplassene. Hvis vi ikke har lovgivning, må vi ta opp med Lysbakken om det kanskje bør lages lovgivning på de områdene, sier Nergård til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Ønsker å begrense

Forbrukerminister Audun Lysbakken er glad for det nye ombudets fokus på reklame.

– Dette er et område jeg har vært opptatt av fra før, særlig når det gjelder økende kommersialisering av barndom. Vi ønsker å begrense markedskreftenes mulighet til å påvirke oppveksten til barn, sier Lysbakken til ANB.

Trygt og godt valg

Som forbrukerombud vil Gry Nergård generelt ha fokus på både store og små ting som betyr mye for folk.

– Det viktigste framover blir å jobbe med de store tingene, som betyr mye for mange. Da tenker jeg på områder som finans, bolig og IKT. Andre ting som er viktig er blant annet barn og unge som forbrukere. Så er det også slik at vi får mellom 7.000 og 8.000 henvendelser i året fra folk som er misfornøyde med ting. Det kan være togforsinkelser, høye parkeringsbøter og for mye reklame, sier Nergård, som sier hun er glad for tilliten som nå er vist henne.

Lysbakken sier det var et trygt og godt valg å utnevne Nergård til forbrukerombud.

– Gry Nergård har mange års erfaring fra Forbrukerombudet. Hun har hatt ulike posisjoner der, hun har solid juridisk kompetanse og ikke minst solid erfaring når det gjelder arbeidet med å bygge ombudet til det det er i dag. Hun har jobbet tett med Bjørn Erik Thon, og ikke minst gjennom den perioden hun har vært fungerende ombud har hun gjort meg overbevist om at det er klokt å la henne få den tilliten. Jeg ser veldig fram til å samarbeide med henne, sier Lysbakken.

Vært ansatt siden 1992

Nergård (44) er utdannet Cand. Jur. og har vært ansatt hos Forbrukerombudet siden 1992.

Hun har tidligere arbeidet som underdirektør og avdelingsdirektør hos Forbrukerombudet.

Nergård har vært konstituert som forbrukerombud fra august i år. Hun har flere verv, deriblant som medlem av styret i SIFO, statens institutt for forbruksforskning. (ANB)

Gry Nergård (44) ble fredag 5. november utnevnt til nytt forbrukerombud

Nergård har tidligere vært underdirektør og avdelingsdirektør hos Forbrukerombudet

Hun har vært konstituert forbrukerombud siden august etter at Bjørn Erik Thon gikk av

Nergård er ansatt som nytt forbrukerombud i et seksårig åremål

Hun får ansvaret for 30 ansatte i Oslo og Trondheim (ANB-NTB)

Annonse
Annonse

Nergård har tidligere vært underdirektør og avdelingsdirektør hos Forbrukerombudet

Hun har vært konstituert forbrukerombud siden august etter at Bjørn Erik Thon gikk av

Nergård er ansatt som nytt forbrukerombud i et seksårig åremål

Hun får ansvaret for 30 ansatte i Oslo og Trondheim (ANB-NTB)