Telefonstorm hos Nav
Nav opplever den rene telefonstormen nå i januar og oppfordrer folk til å bruke nav.no i stedet.
– Jeg ville sjekket hvilke muligheter nav.no gir før jeg stilte meg i kø, sier kommunikasjonsdirektør Martin Apenes i Nav.
Navs kontaktsentre har 25-30 prosent flere henvendelser i januar enn de har ellers i året. Det innebærer blant annet 200.000 ekstra telefonsamtaler og langt flere som oppsøker kontorene.
– Mange arbeidskontrakter går ut og mange avslutter studier ved årsskiftet. Dermed får vi en liten topp av nye arbeidssøkere i januar. Vi får også flere søknader om dagpenger enn ellers fordi overgang til et nytt år kan gi flere rett på dagpenger, og fordi det er flere permitteringer på grunn av kulde og snø. I tillegg er det en del som avslutter tiltak, men som fortsatt trenger hjelp fra Nav. Dessuten ser vi at mange som har problemer av ulike slag ønsker å ta tak i dem og kontakter Nav for å få hjelp, sier Apenes. Han forsikrer at Nav er forberedt på at flere vil ta kontakt, men oppfordrer likevel de utålmodige til å bruke nav.no.
Siste nytt på nettstedet er skjemaveilederen og tjenesten Ditt Nav.
– Vi har mye å gjøre i Nav. Vi jobber så flittig vi kan, og gjør vårt for å effektivisere. Arbeidsmengden blir mindre hvis brukerne våre kan gjøre noen av oppgavene selv. Brukere som pleier å ringe eller besøke Nav når de har spørsmål om dato og beløp, kan raskt og enkelt hjelpe seg selv på nav.no. Gjør de det, slipper de kø. I tillegg frigjøres enormt mye tid som vi kan bruke til å hjelpe brukere som trenger tett oppfølging og tilrettelegging, sier Apenes. (ANB)