Erna vil ta bråkmakerne
Høyre vil gå hardt til verks for å stoppe bråk, uro og mobbing i skolen.
bjorn.erik.dahl@anb.no
– Vi mister mye tid i norsk skole på grunn av et høyt nivå på uro og bråk, sier Høyre-leder Erna Solberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Arbeidsutvalget i forkant av helgens Høyre-landsmøte foreslår i en resolusjon en rekke tøffe tiltak for å komme bråk, uro og mobbing til livs.
Blant annet vil partiet innføre strengere krav til orden og oppførsel, innføre en mer gradert karakter i orden og oppførsel, gjeninnføre fravær på vitnemålet fra grunnskolen, samt gi skolene anledning til bortvisning av elever som forstyrrer undervisningen.
Økt autoritet
– Undersøkelser viser at 25 minutter av skoledagen forsvinner i bråk og uro. Det er ett års undervisningstid i løpet av 13 års skolegang, sier Solberg, som mener fokuset må være på økt autoritet for lærerne og en klar og tydelig skoleledelse.
– I tillegg til å stjele undervisningstid, er bråk og uro slitsomt for elevene og tar lærerens oppmerksomhet bort fra hovedoppgaven. Det er derfor viktig å styrke lærernes autoritet og mulighet til å ta tak i problemet, heter det i forslaget.
Noen lykkes
Høyre-lederen påpeker at enkeltskoler, som Gran skole i Oslo, har kommet langt i å løse problemene med bråk.
– Noen skoler gjør det bra, og det er fordi det håndheves et tydelig regime. Det handler om å ha autoritet og respekt i klasserommet fra første skoledag, mener Solberg.
Høyre vil også sette mobbing på dagsorden, både lokalt og nasjonalt.
– Altfor mange elever opplever mobbing. Det skaper utrygghet og svekker gleden over å gå på skolen, slår Høyres arbeidsutvalg fast.
Partiet vil at skolene som en siste utvei skal kunne tvangsflytte mobbere til andre skoler. (ANB)
Høyre vil
– Stille strengere krav til orden og oppførsel for å hindre at uro ødelegger undervisningen.
– Innføre en mer gradert karakter i orden og oppførsel.
– Gi skolene anledning til bortvisning eller andre sanksjoner overfor elever som forstyrrer undervisningen.
– Gjeninnføre fravær på vitnemålet fra grunnskolen.
– Styrke innsatsen mot mobbing gjennom bedre programmer, rask implementering, bevisstgjøring og ressurser til arbeidet.
– At skolene skal læres opp til også å håndtere nye digitale former for mobbing.
– La skolene få mulighet – som en siste utvei – til å fjerne mobbere ved å flytte disse til andre skoler. (ANB)