JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mye å spare med el-taxi

Nye, store elbiler utfordrer de «gamle» drosjebilene. Og drosjeeiere kan spare inntil 70.000 kroner i året på å kjøre elektrisk.

runar.norstad@anb.no

Grønn Bil har sammen med Norges Taxiforbund sammenlignet elbilen Nissan Leaf med typiske drosjebiler som Mercedes B- og E-klasse, basert på en årlig kjørelengde på 70.000 kilometer i året over tre år. I forhold til en Mercedes B-klasse, kan en drosjeeier i Oslo spare 21.000 kroner i året. Sammenlignet med en større Mercedes E-klasse, kan besparelsen være hele 70.000 kroner per år.

– Det kommer stadig nye elbiler på markedet. Blant disse er Nissan Leaf, som er stor nok til å kunne fungere som drosje, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil i en pressemelding.

– Elbilen gir store besparelser på drivstoff og vedlikehold i forhold til en tradisjonell bil, fortsetter han.

Spis – og lad

Større elbiler, kombinert med den pågående utbygging av hurtigladere for elbil, gjør det mulig å kjøre elektrisk drosje uten å bekymre seg for plassmangel eller strømmangel, mener Hannisdahl.

– Det vil ved utgangen av 2011 være anslagsvis 30 hurtigladere for elbil i Norge, i hovedsak i og rundt storbyene. Disse gjør det mulig for drosjesjåfører å lade bilen for eksempel mens man spiser. Dermed unngår man å gå glipp av turer som følge av tomt batteri, sier Ole Henrik Hannisdahl. Han får støtte av utredningssjef Jørn Berthelsen i Norges Taxiforbund.

– Bedre tilrettelegging vil senke barrieren for drosjeeiere å bytte til elbil, sier Berthelsen.

– Spennende nisje

Det er fortsatt usikkerhet knyttet til eltaxier, slik som batterilevetid og restverdi. Ladetid utover 30 minutter er også kritisk for produktiviteten ved det enkelte skift, mener Taxiforbundet.

– Stadig flere hybrider i dagens drosjetrafikk viser likevel at utøverne søker miljøvennlige løsninger. Vi har lite erfaring med eltaxier, men tror de kan bli en spennende nisje i drosjenæringen fremover. Når vi kan plugge inn bilen på holdeplass, holder vi varmen med strøm på vinterstid og unngår unødvendig tomgangskjøring, sier Jørn Berthelsen

– Flere elektriske drosjer gir bedre byluft og stillere bymiljøer, noe som kommer alle til gode. I tillegg reduseres CO2-utslippene, sier Ole Henrik Hannisdahl.

Grønn Bil, et prosjekt eid av Energi Norge, understreker at det til gjengjeld forventes et relativt høyt verditap på elbilen. Den overordnede målsetningen til Grønn Bil er å øke innfasingstakten av ladbare biler slik at det i 2020 er minst 200.000 slike biler på norske veier. (ANB)

Følgende beregninger og forutsetninger er tatt ved å sammenligne elbilen Nissan Leaf med drosjebiler som Mercedes B- og E-klasse:

Bilen står stille (minst) 8 timer sammenhengende per dag slik at bilen får en full-lading per dag fra normal stikkontakt. I tillegg forutsettes det én hurtiglading per dag

Vi avskriver Leaf 100 prosent på 3 år, slik at vi tar høyde for en viss risikopremie

Vi tenker oss at bilen kjører i Oslo, i et kjøremønster som gir makspris i bomringen

Innkjøpspris for alle bilene er basert på listepris – altså uten vinterdekk, leverings- og registreringsomkostninger

Det er å forvente at elbilen mot slutten av 3-årsperioden vil ha kortere rekkevidde enn da den var ny (Kilde: Grønn Bil/Norges Taxiforbund)

Annonse
Annonse

Følgende beregninger og forutsetninger er tatt ved å sammenligne elbilen Nissan Leaf med drosjebiler som Mercedes B- og E-klasse:

Bilen står stille (minst) 8 timer sammenhengende per dag slik at bilen får en full-lading per dag fra normal stikkontakt. I tillegg forutsettes det én hurtiglading per dag

Vi avskriver Leaf 100 prosent på 3 år, slik at vi tar høyde for en viss risikopremie

Vi tenker oss at bilen kjører i Oslo, i et kjøremønster som gir makspris i bomringen

Innkjøpspris for alle bilene er basert på listepris – altså uten vinterdekk, leverings- og registreringsomkostninger

Det er å forvente at elbilen mot slutten av 3-årsperioden vil ha kortere rekkevidde enn da den var ny (Kilde: Grønn Bil/Norges Taxiforbund)