Streiken er avblåst
Pilotene og ledelsen i Norwegian er enige om en ny tariffavtale. Dermed blir det ingen streik blant pilotene i flyselskapet.
Det ser ut til at arbeidstakerne har fått medhold på de fleste punkter.
– Det er nedfelt et prinsipp om fast ansettelse i Norwegian, som også har forpliktet seg til å sikre at ansatte skal ha lønns- og arbeidsvilkår og et sosialt sikkerhetsnett der de har base, sier leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud, til NTB.
– Les også: Vil granske innleide piloter
Norwegian-sjef Bjørn Kjos puster lettet ut nå som konflikten er løst i god tid før sommerferien.
– Vi er begge svært tilfreds med at vi har oppnådd enighet, og at vi i fellesskap kan se fremover. Det aller viktigste for oss er at våre passasjerer kan føle seg trygge på at våre flyginger vil gå som normalt, sier Kjos.
Leietid: To år
Ved åpning av nye baser i utlandet skal Norwegian kunne benytte innleide piloter i inntil to år, er partene blitt enige om. Dette er en fleksibilitet selskapet har satt mye inn på å få til.
– Vi har gitt selskapet den fleksibilitet de har behov for ved etablering av nye baser i utlandet. Til gjengjeld får vi faste ansettelser, også utenfor Norge, når nye baser er godt etablert og har vist at de har livets rett, sier Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilotforening (NPF).
– Les også: Diskuterte pilotstrid
I praksis betyr dette at Norwegian kan operere en periode på to år med innleid mannskap før de som tilhører denne basen blir fast ansatt i selskapet.
– Dette er en markant kursendring fra ledelsen i selskapet vi lever godt med, sier Vatnar.
Norwegian opplyser at avtalen sikrer arbeidsgiver Norwegian nødvendig fleksibilitet ved oppstart av nye baser utenfor Skandinavia.
– NPF har fått garanti for at dette ikke vil gå på bekostning av allerede etablerte arbeidsplasser i Skandinavia, og at hovedprinsippet vil være faste ansettelser etter en periode på inntil to år på de nye basene, melder selskapet.
Ingen dumping
I tillegg til spørsmålet om faste ansettelser har forhandlingene mellom NPF, Parat og Norwegian dreid seg om hvilke arbeidsvilkår som skal gjelde i det enkelte land der selskapet oppretter nye flybaser.
– Les også: Avslappet om pilotkrav
– For Parat og NPF har det vært viktig å sikre oss mot sosial dumping i form av billig innleie av mannskap fra lavkostland som deretter benyttes i land med høyere kostnader. Vi har tidligere vært tydelige på at vi ikke krever å eksportere norske lønnsforhold, men trygge, ryddige og anstendige vilkår for alle piloter, uansett hvor i Europa de er ansatt. Dette vil jeg i dag berømme Norwegian og Bjørn Kjos for å ha kommet oss i møte på, sier Hans Erik Skjæggerud.
NHO Luftfart hadde stevnet Parat og Norwegian Pilotforening inn for arbeidsretten fordi arbeidsgiverorganisasjonen mente pilotenes krav i lønnsoppgjøret var ulovlig. NHO mente blant annet at norske tariffavtaler ikke kan eksporteres ut av landet, selv om Norwegian oppretter driftssteder i andre land.
Med enigheten mellom partene, er også de to berammede rettssakene avblåst. (ANB-NTB)