JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mot bom – for brikke

Magne Rommetveit (Ap) mener Frp taler med to tunger i spørsmålet om bompenger.

helge.birkelund@anb.no

Tirsdag kveld vedtok Stortinget påbud om obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy. Det anses som et viktig tiltak med tanke på å effektivisere bompengeinnkrevingen, spesielt overfor utenlandske vogntog. Men også av hensyn til konkurransevridningen.

Regnskapstall for 2011 viser at landets bompengeselskap har et fordringstap på 173 millioner kroner, hovedsakelig knyttet til kjøretøy uten elektronisk bompengebrikke.

Stortingsrepresentant Rommetveit, som har vært saksordfører for saken, mener derfor at dette er et viktig tiltak for å fremme konkurranse på like vilkår mellom norsk og utenlandsk transportnæring.

– Lers også: Betalte for annen bilist i tre år

Magne Rommetveit (Ap) presenterte en enstemmig innstilling fra transportkomiteen – oppsiktsvekkende nok. Han synes det er gledelig, men undrer seg over oppførselen til Fremskrittspartiet i denne saken.

– De støtter innføringen av obligatorisk bompengebrikke, selv om partiet konsekvent stemmer mot alle bompengeprosjekter i Stortinget. Partiets samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud, har også flere ganger erklært sin motstand mot bompengebrikker, blant annet av personhensyn. Det viser at partiet snakker med to tunger, sier Rommetveit til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– På denne måten dobbeltkommuniserer partiet overfor velgerne, legger han til.

Han stiller spørsmål ved argumentene om personvern.

– Har de som kjører privatbiler et annet personvern enn de som kjører tunge kjøretøy, spør Rommetveit.

– Les også: Høyre vil gi mer til fylkesveiene

Samferdselspolitisk talsmann for Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud avviser at hans parti prater med to tunger.

– Vi skal avskaffe bompenger fordi vi mener det må brukes mer statlig midler på samferdsel og bane. Dette er derfor bare et kortsiktig tiltak, fordi transportnæringen selv har ønsket det. Dette bidrar til at norske og utenlandske transportører kan konkurrere på like vilkår. Det er et kjempestort problem at utenlandske vogntogsjåfører ikke betaler for seg på norske veier, sier Bård Hoksrud.

Over 200 instanser har gitt uttalelser i forhold til sakens høringsrunde, og alle stiller seg i hovedsak bak forslaget.

Mange av høringsinstansene har vært opptatt av at kontrollen må organiseres som en del av den ordinære kontrollen på det offentlige veinettet. Det viktigste, ifølge Rommetveit, er at kontrollen må ha et omfang og størrelse på sanksjoner som gjør at det ikke lønner seg å kjøre uten bompengebrikke

I første omgang er det kjøretøy over 3.500 kilo som skal være utstyrt med elektronisk brikke for kjøring på det offentlige veinettet. På sikt er målet at alle kjøretøyer skal ha en bompengebrikke. Det ligger blant annet inne i den nylig avlagte transportplanen.

– Det vil vi helt klart stemme mot, sier Bård Hoksrud. (ANB).

Annonse
Annonse