JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nekter å gi opp lyntoget

SV-lederen mener forholdene legges godt til rette for lyntog i Norge.

Samtidig erkjenner han at lyntogene neppe vil være på skinner med det første.

– Det er skapt et inntrykk av at satsingen på lyntog er parkert. Det er politisk uenighet om dette spørsmålet, men visjonene er fortsatt på plass, sier Lysbakken til NTB.

Han viser til at jernbaneutbyggingen i Nasjonal transportplan gjøres til lyntogstandard.

– Vi gjør det som er nødvendig og sørger for at man kan kjøre 250 kilometer i timen på intercitystrekningene på Østlandet. Det innebærer at lyntog fremdeles kan være en del av framtiden, sier Lysbakken.

– Les også: Ingen boliger – ingen tog

I forslaget til ny nasjonal transportplan for de neste ti årene prioriterer regjeringen jernbaneutbygging rundt de største byene framfor å introdusere lyntog på norske strekninger.

– Vi må gjøre det viktigste først. Det er å lage et godt togtilbud rundt de store byene Oslo, Bergen og Trondheim, sier samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) til VG.

Avisen skriver tirsdag at lyntogutredningen til 80 millioner kroner legges bort, men Arnstad vil ikke gå med på at arbeidet har vært bortkastet.

– Vi fikk fram noen viktige fakta, og utredningen ligger der og kan komme til nytte senere, sier hun til avisen.

Lysbakken prøver å tone ned den uenighet som måtte finnes innad i regjeringen om lyntogspørsmålet.

– SV er lyntogpartiet, og det vil vi fortsatt være. Men vi mener samtidig at det er en riktig prioritering å satse på intercity–utbygging først. De neste ti årene blir reisetiden kortere mellom de store byene og jernbanen mer moderne, sier han.

Blått nei

Det ligger ikke an til forsert lyntogutbygging ved et regjeringsskifte heller. Snarere tvert imot.

– Det var bortkastede penger å utrede høyhastighetstog, for det er ikke realistisk i Norge. Hele lyntog–strekningen er utopi. Det koster for mye og trafikkgrunnlaget er for svakt, sier Fremskrittspartiets Bård Hoksrud til VG.

Høyres samferdselspolitiske talsmann Trond Helleland framstår heller ikke som noen overbevist hurtigtog-entusiast.

– Både intercity–triangelet og Ringeriksbanen må på plass før vi går videre med høyhastighetstog, sier han. (ANB–NTB)

Annonse
Annonse