KrF: Statoil presser Stortinget
KrF mener Statoil forsøker å presse politikerne til å droppe den nye oljeskatten.
For mange kom det som en overraskelse at det var det gullkantede oljefunnet i Barentshavet som skulle bli utsatt etter at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett varslet en mindre skjerping av oljeskatten.
Politisk markering
– Dette er en politisk markering. Statoil har gått høyt på banen og mener at dette er en kraftig forverring av skatteregimet, sier oljeanalytiker Trond Omdal i Arctic Securities til NTB.
Miljøpolitisk talsmann i KrF, Kjell Ingolf Ropstad mener utsettelsen er et forsøk på å presse Stortinget til å avvise regjeringens forslag til innskjerping av oljeskatten. Han sier seg provosert over at Statoil allerede har avvist elektrifisering fra land i utbyggingen av feltet som inntil nylig var kjent som Skrugard og Havis.
– Vi driver butikk
Statoil-sjef Helge Lund avviser at utsettelsen handler om politikk.
– Vi driver ikke politikk, vi driver butikk. Dette er en beslutning ut fra det vi ser av det kommersielle og robustheten i prosjektet, sier Lund ifølge DN.
Selskapets konserndirektør for utvikling og produksjon, Øystein Mikkelsen, framholder at Johan Castberg-prosjektet på linje med andre store infrastrukturprosjekter og nye plattformer er et relativt marginalt prosjekt.
– Vi trenger mer tid på å revurdere prosjektet i lys av de nye rammebetingelsene som er kommet. Endringen i petroleumsbeskatningen gjør at lønnsomheten i prosjektet svekkes, sier Øystein Michelsen.
God lønnsomhet
I tillegg til feltutbyggingen til havs, skal det også bygges en oljeterminal på Veidnes utenfor Honningsvåg til 6-8 milliarder.
Arctic Securities mener det vil være god lønnsomhet i prosjektet også med den nedgangen i oljepris markedet forventer. Det er først dersom oljeprisen ramler til 70 dollar fatet at lønnsomheten kan komme i fare.
– Statoil tester alle sine prosjekter ned mot 70 dollar per fat. Da begynner Johan Castberg å bli marginalt. Men med en oljepris på 90 eller 100 dollar fatet vil det være god lønnsomhet i Johan Castberg–utbyggingen, sier Omdal.
Han viser til at Eni, som er partner i utbyggingen har tro på at ressursene kan være langt større enn de 400-600 millioner fatene som er det foreløpige ressursanslaget.
– De tror at det kan inneholde en milliard fat olje. Da blir dette prosjektet superlønnsomt, sier Omdal.
Propaganda
BI-professor Øystein Nordeng mener tekniske utfordringer og markedsutsikter er hovedårsaken til utsettelsen. Han tviler på at det er skatteskjerpingen som har veid tyngst.
– Det er klart de bruker skatt for alt det er verdt. Men man må ikke tro ukritisk på Statoils propaganda, sier Noreng til E24.
Liten justering
Statssekretær Ketil Lund (Ap) i Finansdepartementet ser ingen dramatikk i utsettelsen. Det er ikke uvanlig i så store prosjekter at selskapene trenger mer tid til planlegging.
Han ønsker ikke å ha noen formening om Statoil driver politisk press for å presse regjeringen til å avvise skatteforslaget slik KrF antyder.
– Vi forholder oss til det Statoil sier. Det er imidlertid ikke en systemendring vi foreslår. Det vi snakker om, er en mindre justering på en sats i et investeringsfradrag som har vært noe for høyt. Hovedelementene i det norske petroleumsskattesystemet har ligget fast siden 1992. Vi har ikke planer om andre endringer enn denne justeringen, sier Lund til NTB. (ANB–NTB)