JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dårlige lærere

Valgkampen har allerede fått en taper. Helt ufortjent.

Og for en gangs skyld er det ingen tvil; det er politikernes skyld. Gjennom sin retorikk og argumentasjon har de gradvis skapt et bilde av at den norske skolen leverer dårlig fordi lærerne ikke er dyktige nok. Derfor må kompetansen heves. Lærerne må på skolebenken.

Det merkelige er at vi ikke har hatt tilsvarende debatter rundt sykehus og eldreomsorg. Der har alle kjøpt fortellingen av ressursmangel som årsaken til alt som er galt. Det er for få leger, for få sykepleiere – og ikke minst, for lite penger. Dette til tross for at vi alle har hørt historier om helsepersonell som åpenbart ikke gjør jobben sin. Leger som ikke lytter og som mangler kompetanse.

FN-organisasjonen Unicef har nylig gjennomført en undersøkelse hvor én av tre spurte mener at lærere mangler kompetanse. «Lærerne har kanskje et imageproblem», sier kommunikasjonssjef Merete Agerbak-Jensen til bladet Utdanning. Unicef skal nå lansere en kampanje for å hylle læreren.

Læreryrket er svært krevende. Det kan gi deg fantastiske opplevelser, men også følelse av dyp avmakt og skuffelse. Det er en jobb som følger deg døgnet rundt, både i hodet og gjennom mobiltelefonen. Du skal være pedagog og byråkrat, medmenneske og overordnet. Du skal håndtere viltre barn og krevende foreldre. Og ikke minst må du tåle å bli målt offentlig ut fra resultatene elevene dine leverer; uavhengig om de kan snakke norsk, sliter med ADHD eller har foreldre som har mer enn nok med egne problemer.

Det finnes dårlige lærere, slik det er elendige leger, småkriminelle politifolk, alkoholiserte prester, slurvete ingeniører og upålitelige journalister. Vi har alle behov for mer kompetanse og vi kan alle gjøre jobbene våre bedre. Derfor er det dypt urettferdig at lærer langt på veg er blitt synonymt med udyktig. Og det er trist når det er naturlig for en journalist å spørre rektor om han vil ha flere lærere eller bare dyktigere lærere.

Svaret er åpenbart - begge deler; som ellers i samfunnet.

Annonse
Annonse